08 september 2011

6 jaar getrouwd

We zijn bijna 6 jaar getrouwd! En wat heb ik veel geleerd en meegemaakt in die 6 jaren.


De 6 belangrijkste dingen die ik geleerd heb de afgelopen 6 jaar schrijf ik hieronder op:

1: Respect tonen voor je man is ontzettend belangrijk (1 petr.3:7, titus 2). Het verandert de manier waarop je man met je omgaat, het verandert je eigen houding en zijn houding, het verandert alles.

2: Boeken lezen over het huwelijk gaf me veel nieuwe inzichten de afgelopen jaren en door deze inzichten toe te passen is ons huwelijk steeds sterker geworden. De mooiste boeken waren: een huwelijk vol liefde van Ed Wheat, een man/vrouw naar Gods hart van Elisabeth George en de lessen van Chip Ingram op family7 over het huwelijk

3: Basisbehoeften in de gaten houden van elkaar, zoals beschreven in het boek 'Wat wil hij , wat wil zij':
 Basisbehoeften van de man: kameraadschap, verzorgde vrouw, een goedlopend huishouden, intiem zijn, respect.
Basisbehoeften van de vrouw: een man die open en eerlijk is, knuffelen, samen goed kunnen praten, financiele zekerheid, een man die er is voor het gezin.

4: God op nr. 1 zetten en niet je man. Verwacht alles van God in de eerste plaats. Je man kan nooit al je behoeften vervullen, zoals jij dat wilt. Alleen God kan dat.

5: We zijn allebei zondaars en beiden gered door de genade van God. Dit betekent ook dat je niet moet denken dat de ander perfect is én dat je nooit moet gaan slapen voordat evt. ruzies zijn uitgepraat en er vergeving is gevraagd.

6: Een man heeft aandacht nodig. Hij heeft het nodig dat je er bent als hij uit zijn werk thuiskomt, hij heeft een luisterend oor nodig (geen zeurende vrouw), hij heeft af en toe een massage nodig (;-)) of een avondje uit samen. Kortom; God op nr. 1 en je man op zekere 2e plaats!!

Wat hebben jullie geleerd de afgelopen huwelijksjaren? Ik ben benieuwd!

3 opmerkingen:

  1. Ook heel veel!!! Wij hopen over 2 weken 11 jaar getrouwd te zijn, maar de laatste jaren van ons huwelijk zijn echt de beste!!!
    Ik heb namelijk geleerd om mijn man te accepteren zoals hij is en hem in zijn eigen waarde te laten en hem niet te willen veranderen (wat ik dus jaren geprobeerd heb...). Hier heb ik veel van geleerd en veel meer liefde voor terug gekregen! Af en toe eens saampjes weg werkt ook, alleen kan op dit moment niet echt i.v.m. de kinders. Tenminste... ik vind het zo veel geregel ;-) Wat ik nog moet leren: heel veel!!! Maar heel fijn om zo bij jou te lezen en bemoedigd te worden!

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Punt 5 en 6 zijn voor mij heel waardevol. ( ook al zijn we meer dan 20 haar getrouwd) Dank je wel.
    Wat ik me afvraag ( even van het onderwerp af) is waarom je geen plaatje met followers op de blog heb. Ik heb je in mijn blogrol, daar niet van.
    Lieve groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Jedidja: Bedankt voor al je leuke reacties op mn blog, dat bemoedigt me om verder te schrijven! Ik heb de volgers niet op mn site gezet om de privacy van mn bloglezers te waarborgen. Zou jij het fijn vinden als het wel op de site zou staan?

    Welterusten!

    Groetjes marjolein

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-