30 juli 2011

De lekkerste appeltaart van de HELE wereld!!


Wil je je man (of je kinderen, vader, moeder, collega's) een keer verrassen met een heerlijke zelfgemaakte appeltaart, dan is dit het ultieme recept (het is mijn eigen recept, dus ik mag het zeggen;-)).
Elke keer dat ik deze appeltaart maak, zijn de reacties ontzettend lovend. Ik noem het altijd gekscherend 'mijn geheime recept'. Ik ben lang op zoek geweest naar een goed recept voor appeltaart. Er zijn er veel op internet te vinden en in kookboeken, maar toch was ik nooit echt tevreden met het resultaat. Appeltaartmix uit pakjes vind ik al helemaal niks, veel te veel geld voor een beetje bloem én je hebt altijd te weinig deeg om een lekkere dikke korst te maken.

Ok, bij deze mijn 'geheime' recept:

Springvorm 26/28 cm

Deeg:

340 gram roomboter
565 gram bloem
1 zakje bakpoeder
340 gram witte basterdsuiker of rietsuiker
1,5 ei (1 ei in het deeg, een 1/2 ei voor de afwerking)
paneermeel of speculaasjes of bastognekoekjes
groot snufje zout (tja hoe leg je dat uit..)

Vulling:

ong. een kilo goudreinet
rozijnen
(riet)suiker
kaneel
vanillepoeder of vanille-extract of vanillesuiker
abrikozenjam

Klop het ei los in een kommetje.
Vet de springvorm in.
Doe de suiker, roomboter, ei, bakpoeder, zout en de bloem in een  mengkom. Snijd de boter in kleine stukjes.
Kneed alles tot een soepel deeg. Verdeel het in drie gelijke bollen en zet het 10 minuten in de koelkast.
Verdeel 2 bollen over de zijkant en de bodem van de springvorm.
Prik met een vork gaatjes in het deeg op de bodem en bedek de bodem  met een laag verkruimelde speculaasjes (of paneermeel of bastognekoekjes).
Was en wel de rozijnen. Snijd de appels in stukjes. Doe de appels en de rozijnen in een mengkom en strooi er een laagje suiker overheen en een theelepel vanille. Strooi er ook een ruime laag kaneel overheen en spatel alles goed door elkaar.
Doe de vulling in de bakvorm.
Rol daarna de laatste bol deeg uit op een beetje bloem en snijd mooie reepjes voor de bovenkant van de appeltaart. Maak een ruitvorm en bestrijk met ei. Plaats de taart in de oven op 175 graden en laat hem daar ong. een uur tot 75 minuten bakken. Kijk goed naar de kleur van de taart en bepaal zelf of hij goed is. Wordt hij al te snel bruin, bedek hem dan eerst met zilverfolie.
Haal hem uit de oven, snijd de randen voorzichtig los met een mesje én laat hem in de vorm afkoelen.
Verdun een grote eetlepel abrikozenjam (een noodzakelijk ingredient voor dit recept) met ietsjepietsje water en strijk dat met een kwast over de warme appeltaart heen. Verwijder de rand van de springvorm. EET SMAKELIJK!

28 opmerkingen:

  1. Een vraagje: gebruik je voor de margarine, bloem en suiker iets van cups of andere maatschepje/beker? Vanwaar de bijzondere grammen?
    Hartelijke groet,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Pauline,

    Fijn dat je op mn blog hebt gekeken.

    Nee hoor, ik gebruik gewoon grammen. Dit komt omdat ik een oud recept met de helft vermeerderd heb en dan krijg je idd rare getallen, dat klopt, maar lekker istie hoor!!

    groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Marjolein, zo klinkt het logisch ;-)
    Je hebt een goede blog op het www, waardeer
    het zeer, leuk om te volgen!
    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marjolein, Deze kerst heb ik 'm gemaakt en het is een heerlijke taart! Heerlijk groot, we hebben er super van genoten. Een echte Amerikaanse taart : ) 'k Heb nog een heel klein beetje abrikozenjam in de vulling gedaan en roomboter gebruikt. Dit recept is een blijvertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Manon, fijn dat het recept zo goed gelukt is! Wat ik zelf altijd met het restje deeg doe is dat ik het deeg in een (ingevette) muffinvorm doe en zo krijg je dus eigenlijk mini-bakjes, daar doe ik een restje appel, kaneel en suiker in en dan een half uurtje bakken, zo krijg je lekkere appelkoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marjolein,

    Wat een mooie weblog heb je!
    Ik volg je al een tijdje en hoop het te blijven doen.
    Jouw appeltaart lijkt me erg lekker, ik wil hem graag eens gaan maken.
    Een vraag daarover: wat zijn de exacte hoeveelheden die je voor de vulling gebruikt?

    Groetjes Gerdien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gerdien, bedankt voor je compliment! Ik gebruik een kilo goudreinet in kleine stukjes gesneden. Een klein kommetje gewelde rozijnen en een zakje vanillesuiker. Kaneel en suiker voeg ik naar gevoel toe. Suiker niet teveel, net een beetje over de appels strooien en kaneel best wat ruim strooien. Succes hoor met bakken. Er gaat niets boven de geur van versgebakken appeltaart in je huis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,
      Dankjewel voor je snelle reactie!
      Ik hoop de appeltaart dit weekend te maken, ben benieuwd hoe hij smaakt...
      Succes met je blog verder.
      Groetjes Gerdien

      Verwijderen
  8. Lekker zeg ... Ik zag dit blogje in je zijkant staan.
    Ga ik proberen. Dank je wel voor dit recept van de lekkerste appeltaart ter wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou je me kunnen zeggen als ik deze taart op een grote bakplaat wil maken hoeveel ik dan meer nodig heb.Ik heb nl zo'n 25 stukken nodig! hoor het graag van je! Groetjes Else

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Else, ik denk dat je voor een plaattaart het recept keer 2 moet doen. 't Kan ook minder zijn, ik weet het eigenlijk niet. Het ligt eraan hoe hoog je plaat is. Uit een normale appeltaart haal ik zo'n 10 tot 12 stukken.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is absoluut de lekkerste appeltaart van de wereld!!!! Bedankt voor het delen van dit heerlijke recept!! Groetjes Corrien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marjolein,
    Ik heb zojuist je appeltaart gemaakt. Voor het eerst niet 'uit een pakje';) En hij is supergelukt, idd erg lekker! Hij is voor de verjaardag van mijn man, maar ik heb toch maar even een stukje voorgeproeft ;)
    Bedankt voor het recept!
    Hartelijke groetjes
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marjolein,

    De appeltaart staat in de oven. Ben benieuwd hoe het gaat smaken. Ik laat het je nog weten.
    Bedankt voor het recept in ieder geval! :-)
    Groetjes,
    Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het was heerlijk! En prachtig gelukt :-)!

    Groetjes,
    Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb het recept gemaakt, was wel een beetje verward doordat er eerst roomboter en daarna margarine stond, maar ik heb het ook bij roomboter gehouden. En we vinden hem geweldig!! Ik zou jullie er graag een foto van willen laten zien om te pronken want hij is zeer geslaagd. Ik heb hem zelf nog even verrijkt met amandelschaafsel en walnoten voordat hij de oven in ging, zeker een aanrader.. Dankje voor dit super recept!

    Hartelijke groet,

    Christianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Top recept zeg! Ik heb er een hoop lovende reacties op gekregen. Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Was echt een geweldig lekkere appeltaart!! Wel behoorlijk machtig...maar wat wil je met zo'n dikke korst:).
    Bedankt!
    Groetjes Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb er vorige week twee gemaakt voor een bruiloft. Super gelukt! Wel heel veel werk, maar het resultaat mocht er zijn! Dit wordt een blijvertje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oehh, klinkt heerlijk, maar het is inderdaad best wat werk. Mijn man heeft me deze week al een aantal keer gevraagd of ik deze appeltaart weer eens zou willen maken en nu ik jouw reactie lees denk ik dat ik hem van de week maar weer eens ga bakken :):)

      Verwijderen
  19. deze taart nu een aantal keer gemaakt, en dit is met stip het beste recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. kun je ook gewone boter gebruiken mag niet te vet eten en roomboter is toch vetter of is dit dan niet lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb de taart al een aantal keren gemaakt (heerlijk!!), maar waarom zoveel deeg? Ik heb de hoeveelheden voor het deeg x 0.75 gedaan (en dan houd ik nog over). Doe ik iets niet goed, omdat ik zoveel overhoud?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Overheerlijk! Inderdaad misschien wel de lekkerste van de hele wereld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Idd... de allerlekkerste..!Nooit meer anders gemaakt...echt heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-