09 oktober 2014

Mijn schoonmaakroutine

De komende maand wil ik vaker een blog schrijven over het huishouden. Een blog over welke schoonmaakmiddelen je makkelijk zelf kunt maken bijvoorbeeld of hoe je een huishoudmap samenstelt. Vandaag een eerste blog hierover en wel over mijn dagelijkse schoonmaakroutine.

Ik vind schoonmaken en opruimen niet erg om te doen, maar ik heb er eigenlijk heel weinig tijd voor. Ik ben fulltime thuismoeder maar toch zijn er zoveel dingen die er op een dag gebeuren moeten (denk aan leesmoeder, overblijfmoeder, brood bakken, consultatiebureau, kraambezoek etc) dat het huishouden er makkelijk bij in kan schieten.

Als het gaat om schoonmaken dan vind ik het wel belangrijk dat het huis fris en schoon is, maar het moet wel haalbaar en reëel zijn, ik heb namelijk vier kleine kinderen. Ik heb vaak vingers op de ruiten, kruimels op de vloer, rondslingerend speelgoed en een plakkerige tafel. Maar weet je daar geniet ik ook echt van. Dat betekent dat ik kinderen HEB, dat ze hier mogen leven en spelen en daar ben ik zo dankbaar voor.


Maar goed, het schoonmaken zal toch moeten gebeuren en het liefst zo efficiënt en goed mogelijk. 
Ik heb een routine waar ik erg blij mee ben en daarom wil ik het graag met jullie delen. Het is een routine die je makkelijk aan kunt passen aan jouw eigen behoeften en hiermee zorg je dat je nooit echt heel erg achter loopt met je huishouden.



Ik heb een schoonmaakroutine van 2 uur per dag. (heb je een klein huis of gezin of maak je niet graag schoon dan kan het volstaan met 1 uur per dag).  

Van te voren kijk ik in mijn agenda of ik die dag wegmoet en dan plan ik die 2 uur in. Soms dus 's morgens, soms 's middags en soms 's avonds. Eerlijk gezegd heb ik 's avonds weinig puf meer om schoon te maken, dus meestal probeer ik het 's ochtends doen. En je kunt ook 's ochtends een uur doen en 's middags een uur, net wat je wilt.

Mijn routine (voor een groot gezin dus) ziet er zo uit:
  • Was in de wasmachine en evt. droger leeghalen of vullen (5 min)
  • Afwasmachine uit- en inruimen, aanrecht opruimen, tafels schoonmaken met doekje (10 min)
  • Huis opruimen (15 min)
  • Taak van de dag (30 min)
Pauze (15 tot 30 min) (bijv. boekjes voorlezen, thee drinken, liedjes zingen met de kinderen)
  • Organisatietaak (15 min) (kastje opruimen, lade opruimen, papierwerk uitzoeken, agenda invullen, planten verpotten, crockpot vullen etc.)
  • Nieuwe was in wasmachine, droger aanzetten (5 min) (Ik draai gemiddeld één of twee wassen per dag.
  • Wastafels en wc's schoonmaken met doekje (10 min)
  • Een raam of bijv. spiegels zemen (10 min) 
  • Was vouwen (20 min)
Allereerst pak ik de kookwekker. En per taak zet ik hem op het aantal minuten dat er voor de taak staat. De taken doe ik niet altijd op deze volgorde, ik wissel het ook weleens. Soms ben ik langer bezig met een taak, soms minder lang. Het geeft mij een soort kick om het precies binnen het aantal minuten te doen die ervoor staan, zodat ik als het ware een soort wedstrijd met mezelf houd. Het zorgt ervoor dat ik echt even keihard doorwerk en ik zorg ervoor dat ik me niet laat afleiden door sociale media of iets anders. 

Als de kinderen me nodig hebben dan laat ik heel mijn routine voor wat het is, want de kinderen gaat ten allen tijde voor. Maar ik merk wel dat als je ze eerst aan het spelen zet en tussendoor iets met ze doet, dat ze die tijd dat je schoonmaakt meestal echt lekker zelf kunnen spelen of dat ze met je meehelpen. Natuurlijk moet je af en toe even stoppen met je werk om ze aandacht te geven, maar omdat de kookwekker doorgaat heb je wel weer de motivatie om door te gaan met schoonmaken.

Na deze twee uur heb je de belangrijkste huishoudelijke klusjes gedaan en kun je verder met je andere bezigheden.

Dit doe ik tijdens de 'Taak van de Dag'

Week 1 benedenverdieping:

Maandag: wc en badkamer beneden 
Dinsdag: keuken
Woensdag: woonkamer
Donderdag: studeerkamer
Vrijdag: gang en bijkeuken
Zaterdag:tuin

Week 2 bovenverdieping:

Maandag: badkamer boven
Dinsdag: slaapkamer 1
Woensdag: slaapkamer 2
Donderdag: slaapkamer 3
Vrijdag: slaapkamer 4 en overloop en trappen
Zaterdag: schuur opruimen

Deze routine kun je helemaal veranderen naar jouw behoeften en de grootte van jouw huis, maar dit is een voorbeeld van mijn routine, zodat je een beetje een idee hebt. Wat ik er erg fijn aan vind is dat elke dag iets schoongemaakt, opgeruimd en gesorteerd wordt en de was wordt gedaan, zodat je nooit heel erg achter loopt.

VB: Als ik een slaapkamer schoonmaak, dan zeem ik gelijk het raam van die slaapkamer of de spiegels in die slaapkamers, zodat je dat ook bijhoudt.

's Avonds doe ik meestal de strijkwas en de vloeren, dus die heb ik niet in het schema gezet, maar dat zou jij natuurlijk wel kunnen doen.

Succes met schoonmaken allemaal!!





43 opmerkingen:

  1. Klinkt als een fijne routine, ik doe het ook ongeveer hetzelfde :) Alleen nooit 2 uur achter elkaar, ik doe het in kwartiertjes opgeknipt sinds kort. En dat bevalt goed. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je ook een routine hebt die bij je past.

      Verwijderen
  2. Leuk om het schema van een ander te zien, er zitten nog wel handige foefjes in die ik over zou kunnen nemen. Maar eerst maar wennen aan een nieuw ritme met een baby :-) Succes met je huishouden!

    Groetjes, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker eerst volop genieten van de baby, Annelies. Dat ritme komt wel weer een keertje hoor. Groetjes!

      Verwijderen
  3. zo dat heb je aardig gestructureerd geregeld... ik snap het alleen niet helemaal... als ik in je schema kijk doe je 1 keer in de 2 weken je huiskamer (net als alle andere kamers)? Lijkt mij dat je je huiskamer iets vaker "doet"? Denk dat ik je schema niet goed lees hoor... maar verbaasde me erover...
    Ik werk maandagochtend tot 12 uur, dan ben ik om half 1 thuis. Onze kids zitten op een continuschool en eten dus op school. Om half 3 moet ik de deur uit om ze te halen. In die 2 uur, doe ik mijn huiskamer, wc's, badkamer... Na school drinken we wat en helpen de kinderen me verder... vinden ze erg leuk om te doen... bedden afhalen of stoffen... De huiskamer, badkamer, wc's, stofzuigen en wassen en wegwerken...doe ik iedere week. De bovenverdieping iedere 2 weken... samen met de jongens vaak.. ben niet zo gestructureerd als jij maar alles komt toch aan bod ;)... Wij hebben ook 2 katten, dus stofzuigen doe ik vaak, al heb ik laatst een bezem gekocht en dat bevalt me ook erg goed!
    Mijn strijk neem ik vaak mee al ik in het hospice werk...daar is vaak tijd over en kan zo'n klusje makkelijk gedaan worden...
    Voordeel van werken en kinderen die een continurooster hebben is dat het ook niet zo snel vies wordt ;)
    Ben benieuwd naar je andere blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je las het schema goed hoor, Ilse. Alles krijgt hier 1 keer in de 2 weken een hele goede schoonmaakbeurt. Dagelijks ruim ik natuurlijk wel op en gaat er een doekje door de wc/wastafel en over de tafels in de woonkamer en ook de vloeren gebeuren dagelijks. Vind het echt niet nodig om vaker dan 1 keer in de 2 weken schoon te maken, maar dat is natuurlijk per huishouden verschillend.

      Verwijderen
    2. Oh kan toch nog lezen ;)....
      Snap het wel hoor 1 keer per 2 weken is ook best, maar wat je schrijft, idd iedere dag even opruimen en de vloer en tafels vaker... Daar ontkom je niet aan ;)... al is het snel ook weer vies :)... dat werkt wel eens ontmoedigend... maar ik ben vooral dankbaar dat ik het nog kan doen
      groetjes weer

      Verwijderen
  4. Dit is een schema wat heel goed bij mij zou passen denk ik. Ik heb ADD en kom daardoor vaak moeilijk aan de slag. Maar als ik eenmaal bezig ben, ga ik achter elkaar door. Ik ga het zeker proberen, dank je wel!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te lezen Marijke. Door het gebruik van de kookwekker zit er een zekere druk achter die je motiveert door te gaan. Succes!

      Verwijderen
  5. Strakke organisatie! Knap als je dat zo rondkrijgt.
    Wow, twee wassen per dag vind ik wel veel. Wij hebben ook vier kinderen, maar ik was een stuk minder. Gemiddeld 1 was per dag en nagenoeg geen strijkwerk (en max 1 uur huishouden). Misschien scheelt het dat onze kinderen niet naar school gaan en ik ze niet voor een ander hoef op te dirken. Vlekje of kreukje vind ik zelf niet zo erg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja vier meisjes met jurkjes en een overhemden-man, dus ja...veel was ;-)

      Verwijderen
  6. Mooi blogje! Zelf werk ik normaliter ook met een soort gelijk schema: op maandag dit, op dinsdag dat etc. Sinds oudste op school zit probeer ik het huishouden zoveel mogelijk 's morgens te doen zodat ik 's middags echt de tijd voor de meiden heb. Strijken en vloer bewaar ik idd ook voor 's avonds. Helaas is er nu door alle misselijkheid tgv zwangerschap de laatste tijd wel heel vaak 'iets' bij ingeschoten waardoor ik op allerlei fronten behoorlijk achterloop... 'k Probeer het nu maar rustig aan weer op de rails te krijgen en gelukkig komt m'n moeder nu geregeld voor de extra klussen zoals ramen zemen of neemt ze de strijk voor me mee - echt geweldig!

    Wat een prachtige link naar die blog van 'rommel' van kinderen, dat zet het allemaal even in ander perspectief! Dat kon ik juist goed gebruiken, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in de zwangerschap is het huishouden vele malen zwaarder. Fijn dat je hulp krijgt van je moeder! Ik had tijdens de zwangerschap van Olivia 1 keer per week een hulp in de huishouding, dat was ook erg fijn. Fijne en goede zwangerschap gewenst!

      Verwijderen
  7. Op maandag begin ik altijd met de woonkamer. Die is zo'n rommeltje na het weekend. Leuke blog. Ik heb er een paar puntjes voor mezelf uit gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, na de zondag trek ik voor het opruimen van het huis extra lang uit, want ook bij ons is het dan extra rommelig ;-)

      Verwijderen
  8. Leuk om te lezen! Ik ben door een aantal mooie voorbeelden en Elizabeth George echt gaan houden van mijn huishouden bijhouden :-). Opgeruimd vind ik erg belangrijk, daar trek ik elke dag tijd voor uit. Schoonmaken volgens een schema, elke dag wat zodat het leuk blijft. Met één meisje gaat er nog niet zo heel veel tijd in zitten. Gelukkig heb je niet ineens 4 kinderen, maar groei je daar ook in. En die rommelige foto's, dat is niks voor mij. Al zal je toch moeten leren om dat los te laten :-). Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb ook veel geleerd van Elisabeth George. Leren loslaten ben ik ook aan het leren...

      Verwijderen
  9. Hoi Marjolein,
    Bedankt dat we mee mogen kijken met je huishouden! Je hebt een lekker hoog werktempo :-) Ik heb er zeker dingen uitgehaald.
    Nog tips van mijn kant:
    *First eat your frog! Doe eerst datgene wat je lastigst vindt/waar je het meest tegenop ziet, oftewel eet eerst die vervelende kikker op, anders zit hij de hele dag naar je te kwaken dat je em nog moet eten (op YouTube staat ook een filmpje "eat that frog" Brian Tracy)
    *Handel dingen gelijk af die je binnen 2 minuten kunt afhandelen, dus gelijk een nieuwe zak in de vuilnisbak als je de oude er uit haalt, gelijk dat invulstrookje van school invullen, gelijk de borden in de vaatwasser ipv op het aanrecht zetten etc.
    Ik merk als ik deze dingen doe, het me echt helpt en minder energie kost dan wanneer ik het laat liggen. Wie weet hebben anderen hier ook iets aan!
    Succes met de kikkers allemaal ;-)
    Groeten Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb helaas niet altijd zo'n hoog werktempo hoor Sandra. Soms dan heb ik ook even geen puf meer en kies ik voor iets anders ipv schoonmaken, maar ja een routine is wel handig en geeft een zekere vastigheid. Bedankt voor je goede tips!!!!

      Verwijderen
  10. Ik ben vooral benieuwd naar de schoonmaakmiddelen! Leuk deze nieuwe serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marjolein,

    Leuk en nuttig, deze serie! Ik lees je weblog altijd graag en vind het een heel fijne mix van praktisch én 'geestelijk' vorm geven aan je christen zijn, vrouw zijn, moeder zijn, huisvrouw zijn. Dankjewel!

    Een zijpaadje van dit onderwerp, of misschien een ander kopje van huishouden: hoe organiseer jij je boodschappen? Heb je daar al eens iets over geschreven en/of zou je dat eens willen doen? Mijn systeem is beslist voor verbetering vatbaar...

    Groetjes,
    Eveline, mv 3, bijna 4 kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bemoedigende reactie! Ik heb geloof ik weleens iets geschreven over mijn boodschappen maar dan vooral gericht op bezuinigen en weekmenu's, maar ik zal er eens over nadenken of ik hier iets over kan schrijven. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  12. Heerlijk zo'n schema! Maar net wat je al aanhaalt, kinderen gaan voor. Dan ben je soms heerlijk bezig en moet je gewoon stoppen omdat er aandacht nodig is. Helaas loopt de boel hier dan heel snel op, omdat ons gezin uit nog meer dan acht kinderen bestaat in leeftijd varierend van 1 jaar tot 18 jaar. Vooral nu in de herfstvakantie moet ik alles maar heerlijk loslaten en ziet het huis er soms uit alsof er een bom ontploft is. Dan verheug ik me soms stiekem op maandag als bijna iedereen weer naar school/ werk is en ik weer even heerlijk aan de slag kan om de bezem erdoor te halen, maar ja dan komt punt 1 weer, kinderen gaan voor en juist dan zul je zien vragen ze soms extra aandacht. Ha ha en zo blijf je bezig, ik probeer er maar humoristisch onder te blijven, want een blije moeder en een warm thuis is meer waard dan een gestresste moeder die alleen maar bezig is met poetsen en poetsen en opruimen. Leuk om je blog te volgen , ik houd van routine maar helaas lukt dat hier dus niet vaak. ( 's avonds kom ik eigenlijk nergens meer aan toe, moe en huiswerk helpen etc..)
    Groetjes Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Johanna, ik herken je verhaal helemaal hoor. Hier worden de routine's soms ook helemaal losgelaten en in de vakanties is er bijna geen routine meer over ;) Maar kinderen gaan inderdaad altijd voor. Er hangt op mijn keukenkastje een spreuk die zegt 'Belangrijker dan een schoon huis is een hecht gezin. Schoonmaken staat niet in het rijtje van Godsvrucht. Liefde wel...' (More important than a clean house is a close family. Cleanliness isn't next to Godliness, Love is!) Veel zegen en liefde toegewenst in je gezin!!

      Verwijderen
  13. Hoi Marjolein,

    Hier een beetje een persoonlijke vraag. Een paar blogs terug vertelde je dat je fulltime gaat moederen. Ik heb ook pas een dochter gekregen en krijg ook de mogelijkheid om fulltime te gaan moederen. Alleen kreeg ik van iemand de vraag hoe ga je dat doen met je AOW of het opbouwen van je pensioen en stel dat je man komt te overlijden of invalide word.
    Hebben jullie daar over nagedacht en oplossingen voor bedacht? Of leg je het in Gods hand?

    Groetjes,

    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kirsten,

      Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik even reageer :).
      Ik ben ook thuismoeder voor mijn 2 kinderen. Wij hebben een levensverzekering afgesloten voor mijn mans leven en mijn leven. Want ook als ik overlijd dan heeft mijn man ook een praktisch probleem ivm kinderopvang en een 40 urige werkweek. Als hij of ik overlijd wordt er gewoon een groot bedrag overgemaakt waar we een paar jaar op kunnen teren. Hoe hoog dat bedrag is kan je zelf uitmaken. Natuurlijk is de premie per maand hoger als je het bedrag omhoog wilt hebben. Ook hebben we een ongevallen verzekering, die dus ongeveer hetzelfde doet bij invalditeit.
      Hoe ons AOW is geregeld dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar mijn man heeft een goede baan, waarbij ook het een en ander is geregeld hiervoor.

      Groetjes, S.

      Verwijderen
    2. De reactie hieronder is erg verhelderend denk ik. Als mijn man wat overkomt dan krijg ik betaald vanuit de emeriti-kas van onze kerken, maar zo'n levensverzekering is idd ook een goed idee. Verder is het ook een deel vertrouwen op God. Hij voorziet en Hij zal voorzien, altijd!! Ik ben nu drie jaar fulltime thuis en heb nog geen enkel moment spijt gehad van mijn keuze. Ik kan me persoonlijk meer ontwikkelen dan ooit tevoren en kan echt investeren in de levens van mn kinderen, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik dat met beide handen aanpakken!! Liefs en veel zegen toegewenst!!

      Verwijderen
    3. Hoi,
      Heb je nog tips voor persoonlijke onwikkeling? Mijn kinderen gaan allemaal naar de basisschool. Ik heb dus geen kleintjes meer thuis. En eerlijk gezegd heb ik soms echt geen idee wat ik met al die tijd moet!
      Groeten, Kim

      Verwijderen
    4. Hallo, bij mij zitten de kinderen ook allemaal op school, de ene dag geniet je van tijd voor je zelf, de andere dag mis je de gezelligheid van een kleintje om je heen en inderdaad weet je soms geen raad met je tijd, als je kinderen nog thuis zijn zit je juist verlegen om deze tijd, ik ben benieuwd naar tips van andere die dit ook herkennen. (Heb je alle foto's al in geplakt?) ;)

      Verwijderen
    5. Hoi Kim,

      Misschien kun je vrijwilligerswerk doen? Misschien op de school van je kinderen of bijv. in de kerk of in een asielzoekerscentrum oid? Succes!!

      Verwijderen
  14. Sorry had mijn tekst niet aangepast bij mijn reactie op een ander blog. Jij moedert al een tijdje fulltime ben benieuwd hoe jij en anderen dat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi S. dank voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo,

    Allereerst vind ik het fijn om je blogs te lezen. Zoals het vijf-min brood recept. Daar hebben we al veel van gesmuld. Nu lees ik je huishoudschema. Volgens mij is je jongste inmiddels al meer dan een jaar oud? Mijn vraag is, hoe deed je je huishouden toen je jongste net geboren was? Heb je nog tips voor de eerste maanden? Wij hebben 3 kids, waarvan de jongste net geboren is. En de oudste al wel naar de PSZ gaat 2x pwk, maar nog niet naar school. Een gezellige drukte dus. Ben heel benieuwd hoe anderen dan hun huishouden aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de andere kinderen had ik de eerste drie maanden een huishoudelijk hulp voor 2 uur in de week. Bij Olivia (onze jongste) had ik dat aan het eind van de zwangerschap en niet meer tijdens de eerste maanden en dat vond ik behoorlijk zwaar. Ik heb de andere kinderen meer ingeschakeld en zorgde dat ik prioriteit gaf aan was en afwas en aan badkamers. Wat me wel heel erg hielp was een draagdoek. Ik droeg Olivia veel en daardoor kon ik samen met haar nog best veel klusjes doen als stoffen of dweilen. Maar ik weet dat het een pittige tijd is als je net een babytje hebt. Eis niet teveel van jezelf. Het huishouden komt wel weer, geniet maar vooral van je kleine babytje en vergeet niet om hulp te vragen!! Liefs Marjolein

      Verwijderen
  17. dat is een fijne routine het is al heel lastig om eentje te maken en het bijhouden ervan is ook heel belangrijk maar ik vindt het wel top dat je in ieder geval een routine lijstje hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jeetje wat een lijst, ik word al moe als ik er naar kijk haha. Ik ben liever lui dan moe. Vandaar dat ik zo blij ben met mijn stofzuigersysteem!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt fijn zo'n routine, ik heb dat ook ik gebruik iedere dag mijn stofzuigsysteem . Echt iedere dag! als ik het 1 dag vergeet dan lig ik vaak savonds in bed en denk ik shit ik moet nog stofzuigen en dan ga ik uit bed om alsnog te stofzuigen anders kan ik niet slapen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste marjolein erg bedankt voor deze lijst ik ga het voortaan ook proberen op deze manier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik moet er niet aan denken om elke dag met zo'n stofzuiger te lopen sleuren. Bij ons op het werk hebben ze zo'n plug en play centraalsysteem. super handig!

    BeantwoordenVerwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs