12 juli 2011

Een schoonmaakschema dat werkt!



Wat is nu eigenlijk het handigst: je hele huis binnen één of twee dagen schoonmaken of élke dag iets doen, zodat het schoonmaakwerk wat meer verspreid is.
Ik deed altijd het eerste en ben na een tip via deze prachtige blog ( een échte titus2-vrouw!) aan het tweede begonnen.
Meestal vind ik schoonmaakwerk leuk om te doen en ik ben er (al zeg ik het zelf;-)) redelijk goed in. Toch kom je met kleine kinderen echt tijd te kort om alles te doen in huis wat nodig is. En er blijft zeker geen tijd over voor die 'extra'  klusjes als bijv. een kledingkast schoonmaken, uitzoeken en ordenen. Het schema hieronder helpt me bij dit werk en ik heb de afgelopen weken meer extra klussen gedaan dan de maanden daarvoor. Wie weet, misschien helpt het jou ook!

Maandag:

Toilet en Badkamer schoonmaken (+ één extra taak bijv. kast uitzoeken/schoonmaken in badkamer), wassen en was vouwen.

Dinsdag:

Slaapkamers schoonmaken (+ één extra taak bijv. ramen zemen in slaapkamer 1), stofzuigen en dweilen

Woensdag:

Keuken schoonmaken (+ één extra klus bijv. koelkast schoonmaken), wassen, was strijken

Donderdag:

Boodschappendag (Alle mogelijke boodschappen worden op deze dag gedaan bijv. kruidvat, bibliotheek e.d.) Stofzuigen en dweilen

Vrijdag:

Woonkamer en gang (+ één extra klus bijv. raam zemen woonkamer)

Zaterdag:

Heerlijk vrije dag evt. wat buitenboel klusjes en evt. wat is blijven liggen aan was of andere taken. Evt. stofzuigen en dweilen. Zorg voordat het zaterdagavond is dat alle kleding voor de zondag klaarhangt, tassen voor de créche zijn ingepakt, er evt. een ovenschotel in de koelkast staat voor de zondag, zodat je die dag lekker vrij hebt en kunt besteden aan God en je gezin.

Zondag:

RUST

8 opmerkingen:

  1. Hm dat staat me wel aan zo'n schema...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk schema. Alleen denk ik dat ik de woonkamer op maandag zet. het is daar zo'n troep na de zondag!

    Mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er goed uit! alleen wij hebben een hee lichte vloer met een zwart wit hond. Dus eigenlijk moet de woonkamer meer keren gedaan worden in de week.Maar ik neem in elk geval wat over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig schema, heb het opgeslagen! Mooi blog heb je trouwens, ik heb hem in m'n favo's gezet.

    Groet, Marie Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tip, zo'n schema. Ik ben een werkende moeder en moet het schema wel beetje aanpassen aan mijn werkdagen maar ik denk dat het ook voor mij goed gaat werken. Bedankt.
    Leuke blog is dit, ik heb hem pas ontdekt (toen ik op zoek was naar een appeltaart recept, die van jou is getest en we vinden hem heerlijk!). Kijk er nu regelmatig op. Keep it up!
    Groetjes, Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele goed tips...........voor mij zal het schema voor 2 weken zijn met mijn reuma maar wel de moeite waard.
    Groetjes, annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn schoonzus en ik hebben allebei moeite met trouw ons huis schoon te houden. Hebben we eerlijk naar elkaar uitgesproken. Nu doen we het samen. De ene week bij haar, de andere week bij mij. En het werkt, is leuk en gezellig en je kunt het verder lekker los laten. In 1 (mid)dag de hele tent schoon en de rest van de week voor de extra klusjes. Ideaal. Ik heb veel met schoonmaakschema's gewerkt maar mijn ervaring is dat er heeeel makkelijk iets tussen komt waardoor het schema niet meer klopt en dan schuift alles op en ben je je structuur kwijt. dus... vrouwen, indien mogelijk help elkaar, je hebt meteen tijd voor onderlinge bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een slim idee zeg! Zeker als je het huishouden minder leuk vindt om te doen is deze optie veel leuker en gezelliger! Mijn vriendin en ik deden elke week samen de strijk en de vouwwas. De een vouwde en de ander was aan het strijken en dan kletsten we wat af, met als resultaat dat de hele was van beiden was gedaan aan het eind vd avond. Helaas is ze verhuisd en ik ook, dus moet ik het weer alleen doen. Bedankt voor je tip hoor! groetjes Marjolein

      Verwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-