08 juni 2019

De kracht van positieve woorden



Een aantal jaar geleden volgde ik een workshop over 'Opvoeding en Gezin.' De workshop ging over communicatie en de workshopleider liet ons een treffend voorbeeld zien. Hij gaf iemand uit de zaal de opdracht om naar voren te komen en iets te zoeken wat hij verstopt had. Hij zou zelf de opdrachten geven.

Hij begon met: 'Nee! Niet die kant op', 'Je doet het helemaal fout', 'Je zoekt niet goed, ga de andere kant op', 'Nee, niet naar voren zei ik toch, waar zit je verstand?’. 

De vrouw (en wij in de zaal) waren helemaal verbijsterd. De manier van praten, de onduidelijke instructies en het naar beneden halen van de vrouw, waren echt best heftig om aan te horen.

Daarna deed hij hetzelfde voorbeeld nog een keer, maar dan totaal anders. Eerst kreeg ze een duidelijke uitleg, daarna aanwijzingen waar ze wél heen moest lopen en ze kreeg positieve en opbouwende feedback. Uiteindelijk vond ze een Snickerreep en die mocht ze (welverdiend!) houden.

De man legde uit hoe we vaak naar onze kinderen onduidelijke instructies geven, met vaak het woordje 'niet' erin verweven. Niet aanzitten, niet doen, niet naar toe gaan etc. Dit zijn voor een kind hele onduidelijke instructies. Waarom zegt de opvoeder niet wat het kind wél moet doen? En wat kunnen de negatieve woorden die een kind krijgt, als het iets niet in één keer begrijpt, iemand naar beneden halen en eigenlijk soort verlamd doen staan en afbreken.




Aan dit voorbeeld moest ik deze week denken. Positieve woorden kunnen zo'n verschil maken in iemands leven. Een verschil tussen een glimlach en een traan, een verschil tussen hangende schouders of een dikke knuffel, een verschil tussen genezing en diep gekwetst worden of een verschil tussen opbouwen of afbreken.

Een positief woord is in staat je hele dag te veranderen, het kan je zelfs je hele leven bijblijven. Een positief woord is in staat een hart te veranderen.

Hoe is dat bij jou in je huwelijk? In je opvoeding van de kinderen? Hoe is dat bij jou als je in de winkel voor de kassa staat of moet wachten in een lange rij? Hoe is dat bij jou als je mensen ontmoet in de gemeente van God?

Soms kan het zijn dat er al een hele tijd een negatieve sfeer hangt in je huis. Je bent kribbig, de kinderen zijn rusteloos en zelfs ronduit vervelend. Wie zou die sfeer kunnen veranderen? Jij! Jij verandert dat door positieve woorden te gaan spreken, woorden recht uit je hart, niet gemaakt, niet nep, maar liefdevol en echt. Je gaat zoeken naar het positieve in je kind, je man, je vriendin of wie ook maar en je gaat het benoemen. Eigenlijk zegen je zo de ander met deze woorden en je zult zien dat dit de sfeer, de houding van je huisgenoten totaal veranderd.

In Spreuken 14:1 staat: 'Wijze vrouwen bouwen hun huis op, maar één die zeer dwaas is, breekt het met haar handen af'. En in hoofdstuk 31: 26 staat: 'Zij doet haar mond open met wijsheid, onderricht uit genegenheid ligt op haar tong.'

Hier enkele voorbeelden van deze positieve en opbouwende woorden, je kunt er zelf vast nog veel meer bedenken.

Naar je kinderen:
Wat spelen jullie lief samen zeg!
Fijn dat je zo goed voor je broertje zorgt, ik kan wel zien dat jij later een hele goede mama wordt.
Wat heerlijk dat je zo behulpzaam bent.
Ik ben blij dat je al zoveel verantwoordelijkheid kunt dragen.
Wat goed dat je zo zuinig op je spullen bent.

In je huwelijk:
Ik ben dankbaar dat je zo integer bent.
Wij kijken naar je op, je bent altijd zo zorgzaam en trouw.
Ik ben een gezegend mens om jou aan mijn zijde te hebben.
Dankjewel dat je zo hard werkt en voorziet in wat we nodig hebben.
Mijn hart is altijd voor jou.
Zo dankbaar dat jij de vader van mijn kinderen bent.

Efeze 4:29: ' Laat er geen vuile taal uit uw mond komen, maar WEL iets goeds, wat nuttig is tot opbouw, opdat het GENADE geeft aan hen die het horen.'

Zie ook: 25 manieren om respect te tonen aan je man



2 opmerkingen:

  1. Wat mooi! Dank je wel voor deze waardevolle tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met je eens. Positieve woorden zijn belangrijk. In allerlei situaties. Het kan positief gedrag opleveren. Zoals jij het beschrijft vind ik het positief klinken.

    Zelf ben ik wel voorzichtig. Kinderen prijzen voor bijvoorbeeld intelligentie in combinatie met goede cijfers maakt hen bang voor moeilijkheden, omdat ze falen en domheid dan gelijk beginnen te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-