17 juni 2019

Bezinning: Een oproep vanuit de kerker (Jeruzalem)



De diepste kerker
Pas geleden heb ik een onvergetelijke reis naar Israël gemaakt. Op één van die dagen liepen we de Olijfberg af, langs Gethsémané, richting het zuiden van de oude stad Jeruzalem. Daar bevindt zich de kerk van St Petrus in Gallicantu. Oftewel, de kerk van het het hanengekraai. De plaats waar Petrus zijn Verlosser verloochend heeft.

Al heel snel na de opstanding van Jezus heeft de vroegchristelijke kerk deze plaats gekenmerkt als de plaats waar de verloochening van Petrus plaatsvond en de marteling van Jezus.
Onder de kerk vind je resten van kerkers. Dit betekent dat dit een belangrijk en luxe huis is geweest; ze gaan er dan ook vanuit dat dit het huis van de hogepriester Kajafas is geweest.
Nadat Jezus in de avond uren was ondervraagd en geslagen, is Hij pas aan het begin van de morgen naar Pilatus gebracht. Dit betekent dat Hij uren in de kerker van dit huis heeft doorgebracht.

Er waren in het huis een aantal kerkers naast elkaar, maar er was één heel opvallende kerker. Een hele diepe. Veel dieper dan de anderen. Je ziet hem op de foto. Je werd als gevangene aan touwen door een gat naar beneden gelaten. Dat moet behoorlijk pijnlijk geweest zijn als je net was gemarteld. Er was geen uitgang in de kerker. Je was als een levende dode. Niemand die je te hulp kwam, niemand die je hoorde. Geen ingang of uitgang. Donker, kil. In deze donkere kerker staat een Byzantijns kruis op de muur. Deze plaats is aangewezen als de plaats waar Jezus gevangen heeft gezeten.

Hier zongen we Psalm 116:2, Psalm 116 is nog door Jezus gezongen bij de Sedermaaltijd, voordat Hij naar Gethsemane ging (Mattheus 26:30). Er staat: 'Banden van de dood hadden mij omvangen, angsten van het graf hadden mij getroffen, ik ondervond benauwdheid en verdriet. Maar ik riep de Naam van de HEERE aan: Och HEERE, bevrijd mijn ziel!


Wat mij zo trof toen we daar waren, was Psalm 88. Dit is een hele donkere psalm. Eén die graag overgeslagen wordt omdat er geen hoop in doorklinkt. Toch ging juist deze psalm leven toen we deze lazen met elkaar:
1Een lied, een psalm van de zonen van Korach, voor de koorleider, op Machalath Leannoth; een onderwijzing van Heman, de Ezrahiet.
2HEERE, God van mijn heil,
overdag en in de nacht kom ik voor U en roep ik.
3Laat mijn gebed voor Uw aangezicht komen,
neig Uw oor tot mijn roepen.
4Want mijn ziel is verzadigd van ellende,
mijn leven raakt bijna het graf.
5Ik word gerekend tot hen die in de kuil neerdalen,
ik ben geworden als een man zonder kracht,
6afgezonderd onder de doden,
net als de gesneuvelden, die in het graf liggen:

aan hen denkt U niet meer!
Zíj zijn afgesneden van Uw hand.
7U hebt mij in de onderste kuil gelegd,
in duistere oorden, in diepten.
8Uw grimmigheid leunt op mij,
U hebt mij neergedrukt door al Uw golven. Sela
9Mijn bekenden hebt U ver van mij verwijderd,
U hebt mij tot iets gruwelijks voor hen gemaakt;
ik ben opgesloten en kan er niet uit komen.

10Mijn oog is treurig van ellende;
HEERE, ik roep tot U de hele dag,
ik strek mijn handen naar U uit.
11Zou U wonderen doen aan de doden?
Of zouden gestorvenen opstaan en U loven? Sela
12Zou er van Uw goedertierenheid in het graf verteld worden,
van Uw trouw in het verderf?
13Zouden Uw wonderen bekend worden in de duisternis,
Uw gerechtigheid in het land van vergetelheid?
14Ik echter, ik roep tot U, HEERE,
mijn gebed komt U tegemoet in de morgen.
15HEERE, waarom verstoot U mijn ziel?

Waarom verbergt U Uw aangezicht voor mij?
16Ellendig ben ik en stervende van jongs af,
ik draag Uw bedreigingen, ik ben radeloos.
17Uw brandende toorn gaat over mij heen,
Uw verschrikkingen doen mij omkomen.

18De hele dag omringen ze mij als water,
ze omsingelen mij, allemaal.
19Geliefden en vrienden hebt U ver van mij verwijderd,
mijn bekenden zijn duisternis.
Deze psalm zou zo door Jezus gezongen kunnen zijn toen Hij in deze kerker zat. Hij was als een levende dode. Zijn vrienden waren van Hem verwijderd. Gods toorn kwam over Hem, Hij was opgesloten en kon er niet uitkomen.

Dit schrijf ik niet zodat jullie medelijden met Jezus krijgen. Nee, dat hoeft niet. Hij heeft vrijwillig dit lijden op Zich genomen. Hij zei Zelf tegen de vrouwen die huilden toen ze Hem zagen lopen met het kruis op de Via Dolorosa:
Dochters van Jeruzalem, huil niet over Mij, maar huil over uzelf en over uw kinderen -Lukas 23:28
Dit schrijf ik met klem, omdat ik een klein beetje ging beseffen wat hier gebeurd is en ik hoop dat het op jullie dezelfde indruk maakt die het op mij maakte. God Zelf werd een mens zoals wij om de straf te dragen die wij hebben verdiend, omdat er door onze zonden een scheiding is gekomen tussen God en mensen. Door iedereen verlaten moest Jezus de diepte van de kerker in, zodat wij nooit meer verlaten zouden worden. Hij de straf, wij de vergeving en bevrijding. Hij de marteling, wij de vrijspraak. Hij was de Eeuwige Hogepriester, die in het huis van hogepriester Kajafas in de diepste kerker heeft gezeten. Hij, God zelf.
Hebreeën 4:15,16
Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde. Laten wij dan met  vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip


Via Dolorosa

Uit de diepten roep ik tot U, o Heere (Psalm 130)
Mijn hart werd zo vol van dit moment. Ik besefte zo diep: God Zelf heeft mijn straf gedragen. Hij heeft zoveel voor me over gehad, dat Hij tot in de diepste kerker is gegaan, ja zelfs tot aan de schandelijke dood aan het kruis. Wat een genade!

Toen dat tot me doordrong voelde ik me zo intens dankbaar en geliefd. Als God dit voor me heeft overgehad, dan zal Hij me nooit verlaten, zelfs niet in hele grote benauwdheid of moeite. Ik heb Gods overweldigende liefde en trouwe zorg al vaak mogen ervaren en ik merk dat het vertrouwen op Hem daarom groeit. Net als iemand die een berg beklimt en gezekerd is. Hoe weet hij nu of hij echt gezekerd is? Als hij valt! Alleen dan weet hij of de zekering het houdt. En hoe vaker hij valt en de zekering het gewoon houdt, hoe meer hij met vertrouwen die berg gaat beklimmen. Zo is het ook in het geloof. Als er stormen in je leven komen, dan is Hij erbij. Hij is te vertrouwen.

En weet je, ik weet niet wie je bent, waar je op dit moment doorheen gaat. Misschien lees je dit terwijl je depressief bent of angstig. Of je bent niet veilig. Je hebt mensen om je heen die je psychisch of lichamelijk mishandelen. Misschien ben je ziek of heb je geldzorgen of zit je huwelijk in zwaar weer. Misschien lees je dit terwijl je verslaafd bent aan drugs of alcohol. Misschien vraag je jezelf af of God van je af weet, of Hij je ziet, of Hij bestaat. Misschien leef je een geheim dubbelleven of worstel je met een handicap of stoornis. God wil je ontmoeten in je gebrokenheid! Hij wil dat je al je zorgen op Hem wentelt (zoals je een zware steen aan het rollen brengt).

Weet dit: Er is geen put zo diep, of Gods liefde gaat dieper! (Corrie ten Boom) De Heere ziet naar je om, tot in je diepste pijn, moeite en zonde wil Hij komen en je aanraken met Zijn genade en liefde.

Lieve bloglezer, keer je tot Hem, roep deze Redder aan. Schuil in Zijn Naam. Zijn naam is: Ik ben erbij, Ik voorzie, Ik zorg, Ik ben genadig, Ik ben almachtig, Ik ben de Goede Herder.

Misschien vraag je je af wat je moet doen om deze God, die zo genadig is, te gaan dienen? Hoe kan je leven anders worden? Hoe ontvang je nu echte, blijvende vrede vanbinnen?
  • Erken dat je een zondaar bent. Het is de zonde die scheiding maakt tussen God en jou. (Lukas 18:13, Romeinen 3:23)
  • Heb berouw over je zonden en keer je hiervan af (Lukas 13:3, Handelingen 2:38,39, Handelingen 3:19)
  • Belijd je zonden aan God en Hij zal je reinigen en vergeven. Zijn vergeving is volmaakt. Wanneer Hij je vergeeft, vergeet Hij je zonden en denkt er niet meer aan. (Psalm 32:2, 1 Johannes 1:7-9, Micha 7:19, Romeinen 10:9,10)
  • Verlaat je eigen gekozen wegen en wees vastbesloten om Gods weg te gaan volgen (Jesaja 48:18, Jesaja 55:7, Marcus 8: 34-38)
  • Geloof dat Jezus Christus, de Messias, de Zoon van God is. Hij is degene Die de straf over je zonden heeft gedragen (Johannes 3:16, Marcus 16:16, Jesaja 53:4-6)
  • Ontvang de Redding, die Hij tot stand heeft gebracht aan het kruis van Golgotha (Johannes 1:12)
  • Dank God voor Zijn Redding, voor Zijn genade en dat Hij de straf voor je zonde heeft gedragen. Vraag God of Hij de leiding en controle over je leven wil nemen door de Heilige Geest (Lucas 11:13)
  • Besluit dat je (samen met je gezin) de Heere gaat volgen en dienen in alles (Jozua 24:15b).
  • Lees en bid: Lees veel uit je Bijbel, studeer erin en ga met wat je gelezen hebt in gebed, leg het voor God neer en vraag of Hij het toe wil passen in je hart en leven (Psalm 1; Psalm 119:1-16; Jozua 1:1-9).
  • Besef dat God met Zijn Heilige Geest in je hart komt wonen als je Hem aangenomen hebt (Efeze 1:14; Johannes 1:12-13). Zijn Geest is het die je uiteindelijk bij Christus heeft gebracht en je zal helpen en troosten op je weg (Johannes 14:16-17; Johannes 16:13-15)
  • Laat je dopen: Als je nog niet gedoopt bent, kun je naar een plaatselijke kerk gaan (let wel op dat ze eerlijk preken over Jezus, dat zonde en genade, bekering en geloof aan de orde komen; ga niet naar een humanistische kerk of naar een kerk waar ze Gods Woord niet serieus nemen! (2 Timotheüs 3:16)) en onderwijs/uitleg vragen over de Bijbel en vragen of je gedoopt mag worden. Als je al gedoopt bent, volg dan catechisatie of een Bijbelcursus.




De kerk zelf is prachtig, één van de mooiste kerken in Jeruzalem. Uit archeologische vondsten is gebleken dat op deze kant van de Hinnomvallei veel huizen van belangrijke priesters en zelfs het huis van de hogepriester hebben gestaan.



God is Eén God, en laat zich kennen als Schepper, Woord en Geest. Dit Woord is mens geworden en heeft onder ons gewoond. Dit Woord, Jezus de Christus heeft onze straf gedragen aan het kruis.
Johannes 1:14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid








Herodiaanse trap, die langs het huis van de hogepriester loopt
\
Kerk St Petrus in Gallicantu




5 opmerkingen:

  1. Prachtig verwoord Marjolein.. het was inderdaad indrukwekkend in de kerker zoals de hele reis was

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In april waren we in Jeruzalem, de kerk van Petrus zat niet in ons programma, maar wat wilden we graag deze kerk bezoeken....dus zijn op zondag naar deze kerk op zoek gegaan...maar was helaas gesloten...dus hij blijft op ons verlanglijstje staan����

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah jammer dat hij gesloten was. Op een eventuele volgende reis zou ik deze kerk zeker bezoeken. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Soms gaan we door diepe, donkere wateren. Ik ben blij dat jij depressie noemt.

    Jezus is de Author and the Finisher van ons geloof. De Leidsman en Voleinder. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.

    Je (persoonlijke) kruis achter Hem aan dragen is een christelijke levenskunst die in de weg van lijden geleerd wordt. Veel geestelijke vruchten worden daar geboren: bijvoorbeeld geduld.

    Bedankt voor de mooie blog, Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-