25 juni 2019

12 tips om bewust liefde en aandacht te geven aan je kind

We naderen het eind van het schooljaar en ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar hier is het altijd een hele drukke en hectische tijd. De uitnodigingen voor feestjes stromen binnen (het lijkt wel of iedereen iets te vieren heeft in juni of juli :)), de schoolfotograaf komt langs, de kinderen gaan op schoolreis of schoolkamp. Ze hebben uitjes van catechisatie of clubs, wedstrijden van sport en zelf heb ik ook de nodige afsluitende vergaderingen en gesprekken. Ik kan zo nog wel even doorgaan en jullie kunnen vast zelf ook het nodige invullen. 
Maar hoe kun je in deze hectische tijd toch tijd en aandacht geven aan je kinderen en bewust bezig zijn met (geestelijk) opvoeden? Ik heb zelf gemerkt dat ik de laatste weken zo opging in allerlei verplichtingen, dat er weinig bewuste aandacht meer was voor de kinderen. Daarom heb ik voor mezelf een aantal dingen opgeschreven die me kunnen helpen hier weer meer bewust mee bezig te zijn en ik wil ze graag met jullie delen. Misschien heb je zelf ook nog wel een aanvulling, dan kun je die opschrijven bij de reacties.
  • Als ik de kinderen 's avonds naar boven breng, heb ik meestal met elk kind een kort gesprekje over de dag (het boekje Slaapklets is hierbij een leuk en handig hulpmiddel voor kinderen van 2-11) en probeer ik woorden van bemoediging en zegen tot ze te spreken. Bijv: 'Ik zag dat je vandaag erg je best deed om je bord leeg te eten, fijn zeg. Mama ziet dat jij steeds groter wordt en steeds meer dingen zelf kan doen. Ik ben erg trots op zo'n grote dochter.' Of ik vertel hen hoeveel ik van ze houd en waarom ik van ze houd.
  • Samen lachen is erg belangrijk. Meelachen met een leuk filmpje of lachen om een grapje van je kind. Of zelf iets grappigs vertellen. Humor in het gezin is erg belangrijk. Wij hebben een pot met kaartjes waar allerlei vragen in zitten (Kletspot) en meestal zijn het grappige vragen. We zetten die soms op tafel en trekken allemaal een kaartje en zo krijgen we vanzelf een gezellige maaltijd!
  • Vaker 'ja' zeggen als je kind vraagt om tijd met jou. We hebben het allemaal druk, maar soms is het goed om alles even opzij te zetten om echt te luisteren naar je kind en vaker 'ja' te zeggen. 'Ja' je mag verven, 'ja' je mag een hut bouwen in de tuin, 'ja' je mag koekjes bakken met je vriendinnen. Dit alles kost tijd en extra moeite, maar vaak zijn het mooie herinneringen die je kinderen maken. Het kan ook zijn dat jouw kind vraagt om je tijd en aandacht als het iets nieuws heeft geleerd op  het klimrek of het wil dat je helpt met een tekening of misschien met het huiswerk. Juist door deze tijd bewust vrij te maken (dit kan niet altijd, dat begrijp ik maar al te goed) bouw je samen een goede band op en kun je mooie momenten samen delen.

  • Als je meerdere kinderen hebt, is het goed dat ze af en toe alléén met je mee mogen ergens heen. Zo kun je in de auto of op de fiets al fijne gesprekken hebben en kun je lekker samen gaan winkelen of ergens iets lekkers gaan eten. Heel waardevolle momenten zijn dat vaak, waar je echt goede gesprekjes kunt hebben, zodat je een beetje weet wat er in het hart van je kind omgaat.
  • Leer ze dankbaar te zijn. Onze kinderen noemen na de maaltijd allemaal drie dankpunten op van de dag. En daardoor leer je ook een beetje hun 'liefdestaal' kennen en de dingen die ze het meest interesseren. Als we bijvoorbeeld een leuk dagje uit zijn geweest dan verwacht ik dat ze dat zullen noemen als dankpunt, maar nee hoor. Vaak zeggen ze dan bijvoorbeeld: 'Ik vond het zo fijn om met mijn nichtje te kunnen spelen' of 'Ik ben zo dankbaar dat ik altijd mag knuffelen met mama' of 'Ik zag buiten een hele mooie vlinder met allemaal mooie kleurtjes'. Ook als een kinderen mopperig is, leer ik ze te danken. Ze moeten dan tien dingen opschrijven of tekenen waar ze dankbaar voor zijn. Meestal verandert dit hun mopperige stemming. 
  • Als ik de kinderen toedek (of soms aan tafel) stel ik ze vaak drie vragen: Wat vond je het minst leuk aan deze dag?; Wie heb je vandaag geholpen of wie heeft jou geholpen?; Wat vond je het allerleukst aan deze dag? De eerste vraag geeft vaak reden om verborgen verdriet of frustraties van de dag te uiten en daar ga ik dan natuurlijk op in, de tweede vraag laat hen nadenken over het helpen en omzien naar anderen en de derde vraag laat zien wat je kind fijn of leuk vindt en waar het erg veel plezier en voldoening uit haalt. En omdat het positieve het laatst komt, gaan ze daarna meestal tevreden slapen.
  • Samen boeken lezen verbindt enorm. Je hebt lichamelijk contact doordat je kind op schoot zit of naast je zit en je duikt als het ware samen in een fantasieverhaal en de gesprekjes nadat je het boek hebt gelezen zijn waardevol, zeker als er een wijze les in verborgen zit.
  • Als een kind vervelend gedrag vertoont is het des te meer een belangrijke reden om alles even opzij te zetten en gerichte aandacht aan je kind te geven. Het kind kan negatieve aandacht vragen, doordat het eigenlijk graag even wil knuffelen of andere vormen van aandacht van je wil. Vaak zie je dan dat, als je even tijd met je kind hebt doorgebracht, het daarna gewoon weer lief kan spelen (behalve als het heel moe of hongerig is ;-))
  • Bekijk samen fotoboeken of filmpjes van vroeger en vertel verhalen over hoe je kind vroeger was en haal herinneringen samen op, vertel ook over je eigen jeugd en bekijk samen de foto's.
  • Observeer je kinderen en schrijf sommige dingen op, zodat je dat in gebed kunt brengen en zodat je kunt merken waar je kinderen goed in zijn of wat ze nog meer moeten leren of welke dingen ze leuk vinden of juist niet zo leuk.
  • Ann Voskamp schreef eens: geef je kind meer knuffels dan dat je het maaltijden geeft. Dat is zo belangrijk in het leven van een kind. En zijn helaas teveel kinderen die op moeten groeien in gezinnen waar er weinig lichamelijke liefde is. Kinderen groeien emotioneel van knuffelen met jou, van bemoedigende schouderklopjes en plagerige stoeipartijen. 

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Op welke manier geef jij speciale aandacht aan je kind?

5 opmerkingen:

  1. Ook hier een hectische tijd inderdaad...ik houd mezelf maar voor dat het straks weken rustiger is...bedankt voor dit artikel, laatste tijd zat ik juist weer te denken dat ik meer bewuste tijd aan mn zoons wil besteden. Ik begin er maar meteen mee: lekker buiten in het zwembad in de tuin met z'n allen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marjonlein,
    Wat ben je weer heerlijk aan het bloggen geslagen ;-). Ik geniet van al je schrijfsels! Ook deze tips: herkenbaar en praktisch en ik kan er wel het een en ander uit gebruiken! Dankjewel. Liefs en Gods zegen ook voor deze drukke (en warme!!) dagen!
    Liefs Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!!!! Heel blij met jou blogs!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is écht wat ik nodig heb. Dank je wel! Ik ga het printen en kijken hoe ik het toe kan passen. Hopelijk kan ik de sfeer langzaam ombuigen naar gezelligheid.
    Groet, Yvonne d

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie, wijze adviezen. Dank je wel. En heel fijn dat je weer blogt!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-