22 juni 2012

Diepe gesprekken met je kinderen

De momenten dat ik de kinderen naar bed breng zijn fijne momenten. Drukke momenten ook. Maar ook waardevolle momenten. Bij het naar bed brengen heb je samen goede gesprekken, lees je samen de Bijbel, bid je samen en probeer je elkaar nog beter te leren kennen. Kinderen hebben het nodig om één-op-één gesprekjes met je te hebben. Gesprekjes waar ze hun vragen, problemen, vreugde kwijt kunnen aan je en dat je zelf dingen deelt. Bijvoorbeeld hoe je tot geloof bent gekomen, hoe je papa hebt leren kennen, hoe je de geboorte van hem of haar ervaarde, wanneer zij haar eerste stapjes zette etc. Dit soort gesprekjes brengen je dichter bij elkaar. Ik probeer elke week bewust tijd te maken om kleine gesprekjes met mijn kind(eren) te hebben. Om zo'n gesprekje in gang te zetten, zeker bij jonge kinderen is het van belang gerichte vragen te stellen. Dit kan bijv. ook aan tafel, zodat je een interessante tafelgesprekken krijgt.



Via deze blog vond ik vragen die je onder andere kunt stellen aan je kind(eren) tijdens zulke belangrijke gesprekjes. Ik heb ze vrij vertaald en ik hoop dat ze je op gang helpen je kind nog beter te leren begrijpen en dat het een goede manier zal zijn om kennis van het geloof over te dragen. Sommige vragen zijn geschikt voor jonge kinderen, maar de meeste vragen zijn voor wat oudere kinderen.

1. Hoe denk je dat de hemel er uit ziet?
2. Weet je wat papa voor werk doet?
3. Kun je iemand opnoemen die in zijn houding, gedrag en daden veel op Christus lijkt?
4. Wat voor soort man/vrouw denk je later te trouwen?
5. Stel je voor dat je een jaar op een onbewoond eiland zou moeten zitten en je zou maar drie dingen mee mogen nemen naar dat eiland, welke drie dingen zouden dat dan zijn?
6. Wie is je liefste oom of tante en waarom vind je hem/haar zo lief?
7. Toen Jozef en Maria in de stal verbleven hoorden ze vast allerlei geluiden en roken ze allerlei geuren, welke geluiden en welke geuren denk je?
8. Wat is het leukste/liefste dat ik ooit voor je gedaan heb?
9. Wanneer heb ik je gekwetst?
10. Wanneer ben je echt boos op me geweest?
11. Als je in een film zou mogen spelen, welke film zou dat dan zijn?
12. Wat is het verschil tussen slim zijn en wijs zijn?
13. Welke kleren draag je het liefst?
14. Wat vind je het moeilijkste aan je leeftijd? (vul leeftijd in)
15. Wat is je mooiste herinnering?
16. Welk beeld heb je van God?
17. Wat is je favoriete Bijbelvers? Waarom is dat zo?
18. Stel je voor dat je voor één dag een dier zou zijn, welk dier zou je willen zijn?
19. Stel je voor dat je in een tijdmachine zou zitten, naar welke tijd zou je willen reizen?
20. Wat is de belangrijkste beslissing die je ooit zult maken?
21. Als je kijkt naar deze dag, waar ben je dan dankbaar voor?
22. Hoe zou ik je kunnen verrassen?
23. Als je één ding aan de Heere Jezus zou mogen vragen, wat zou dat dan zijn?
24: Welke dingen kun je goed? Welke dingen vind je moeilijk?
25: Hoe zou jij mensen kunnen vertellen van de Heere Jezus?

1 opmerking:

  1. Hoi Marjolein, Heel toepasselijk. Vanavond bracht ik Zaë (4) naar bed en zij begon me vragen te stellen. Hoe heeft God de mensen gemaakt en vervolgens of bij de geboorte van een baby de buik van de vrouw met een mes wordt opengemaakt:-). Dus wat een herkenning! Verder moet ik ook de bijbelverhalen die zij op school hoort, thuis opzoeken in haar eigen kinderbijbel. Bedankt voor de vragen. Ik ga ze zeker gebruiken. Veel liefs, Sharella

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-