02 november 2015

Manieren om dankbaarheid door te geven aan je kinderen

Pas las ik een prachtige blog van Ann Voskamp en daarin kwam naar voren hoe ongelooflijk belangrijk het is om je kinderen te leren om dankbaar te zijn. Dankbaar voor alle zegeningen, dankbaar voor het leven. Om hier bewust bij stil te staan met je kinderen gaf ze een aantal tips die ik hieronder (vertaald) weer zal geven.

Kolossenzen 3:15 En laat de vrede van God heersen in uw harten, waartoe u ook in één lichaam geroepen bent; en wees dankbaar.
  • Deel na de maaltijd plakbriefjes uit aan je gezin en laat iedereen er iets opschrijven/tekenen waar het dankbaar voor is. Plak de briefjes bijv. op een deur of op het raam.
  • Richt een deel van een deur, stuk muur, prikbord, een tafeltje oid in als 'tafel (deur, muur etc) van dankbaarheid'. Hang er een gekleurd stuk papier op en laat je gezinsleden de hele maand er dingen op schrijven waar ze dankbaar voor zijn. Wat ook leuk is (heb ik ook een keer op school met de kinderen gedaan) is om een dankbaarheidsboom te maken van papier. Plak de boom met takken op de deur en laat de kinderen er briefje in de vorm van boomblaadjes op plakken met hun reden van dankbaarheid.
  • Laat iedereen een schriftje bijhouden met dingen waar ze dankbaar voor zijn en schrijf bijv. na elke maaltijd in het schriftje. Ook erg leuk om later terug te lezen. Of houd een familiedagboek bij waar jullie dingen inschrijven waar je dankbaar voor bent.
  • Zing liederen van dankbaarheid met elkaar aan de tafel of luister samen naar een mooi lied. Bijvoorbeeld dit lied:
  • Speel een spelletje als je in de auto zit. Eén iemand noemt iets op (auto, persoon, dag, hobby etc) en de anderen moeten snel iets bedenken wat 'goed en mooi' aan datgene is.
  • Kies een dankbaarheidsproject met de kinderen. Doe boodschappen voor de oude buurvrouw of help mee met de organisatie van een gemeenteavond. Kook met elkaar een maaltijd voor een net-bevallen vrouw etc. Zegeningen weggeven is nog beter dan zegeningen ontvangen.
Je hoeft natuurlijk niet alle tips op te volgen, maar kies uit wat bij jouw gezin past. Ik ga bijvoorbeeld een familiedagboek beginnen. Ook het zingen van liederen of zo'n spelletje is erg geschikt voor ons jonge gezin. En over een poosje een dankbaarheidsboom op de deur maken. Het gaat erom dat we ervan bewust worden dankbaar te zijn, een prachtige karaktereigenschap en heel belangrijk in het geloofsleven. 

5 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je dit onder de aandacht brengt Marjolein. Afgelopen weekend heb ik het boek van Nick Vujicic gelezen en ben er erg door geraakt. Het heeft me ook geleerd om dankbaar te zijn en meer te kijken naar wat we wél hebben. Soms ben ik zo geneigd te kijken naar alles wat niet goed gaat dat ik vergeet te danken en dankbaar te zijn.
    Dank je voor het delen, dit stukje komt precies op het goede moment bij mij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ik kan er wel een paar gebruiken. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik leerde vroeger dat als ik voor één ding bad, voor vijf dingen moest danken. Soms is danken alleen al zo mooi. Daar kan ik helemaal blij van worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook al klagen mensen er is genoeg reden tot dankbaarheid , al is het maar dat de vogels zingen. Dankbaar zijn en danken voor iets wordt zo vaak vergeten , mensen vinden alles zo gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je er weer bent, ik heb je gemist met je warme gezin !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-