31 oktober 2015

Herfstactiviteiten voor kinderen

De herfstvakantie is alweer achter de rug, maar de herfst zelf nog niet. Gelukkig niet, zeg ik erbij, want de herfst is absoluut mijn favoriete seizoen. Daarom een paar leuke ideetjes om met je kinderen te genieten van deze herfstdagen.

* Wanneer je met de kinderen in de tuin gaat werken en samen de bladeren op een hoop veegt, kun je deze bladerhoop ook onder de glijbaan leggen. Zo kunnen de kinderen al glijdend vallen in een grote bladerhoop. Plezier verzekerd ;-)


 
* Ga eens appels plukken bij een boer in de buurt (als het nog kan).
 
* Maak en bak samen deze prachtige appelroosjes
 
 
* Bereid een voorleesmiddag voor. Ga samen naar de bieb en zoek mooie boeken uit (verhalen van Beatrix Potter zijn hier favoriet). Maak thuis warme chocolademelk of thee, doe wat kaarsjes aan en lees lekker lang voor aan de kinderen.
 
* Appels proeven: koop met de kinderen samen 4-6 verschillende soorten appels. Doe ze in blokjes in verschillende bakjes en maak een lijstje met de verschillende appelnamen. Schrijf op welke appelsoort ze echt het lekkerst vinden. Strooi wat (kokosbloesem)suiker en kaneel over de appelstukjes en doe ze in halve bladerdeegplakjes en maak zo kleine appelflapjes.
 
 
* Maak een boswandeling nog leuker door gebruik te maken van deze leuke natuurspeurtochten
 
 
* Bij herfstig weer hoort een heerlijke herfstmaaltijd. Onze favoriet is deze chicken pot pie van de Pioneer Women (het verse (hartige) taartdeeg haal ik bij de Jumbo)
 
 
 
*Maak onderstaande leuke herfstlichtjes door bladeren te plakken op glazen potjes. Raffia-strikje eromheen, geurkaarsje er in en klaar is je herfstlichtje.
 
 
 
 
* Of maak samen een mooie herfsttekening met wattenstaafjes.
 
 
* En als laatste: maak eens een prachtig dienblad met de herfstwereld in het klein, zodat je kinderen hun fantasie kunnen gebruiken om hun herfstervaringen na te spelen. (Deze link gaat naar mijn favoriete blog op het gebied van spel en speelgoed.)
 
 
Geniet van de herfst, maar vooral van je kinderen ;)
 
 
 
 
 
 
 
 

7 opmerkingen:

  1. De glazen potjes met bladeren vind ik een erg leuk!
    Mn dochtertje vind knutselen heerlijk en naar buiten gaan ook, dus dat kunnen we mooi combineren. Bedankt voor de leuke ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met echte bladeren lukte het niet goed, te dik om er mooi op het glas te krijgen. Met crepe papier gedaan wat ook erg leuk is geworden ☺

      Verwijderen
  2. Wat een mooie, heerlijke ideeën! Ik heb zelf helaas geen kinderen, maar mijn gedachten rollen meteen naar : met wie kan ik hier eens wat uit doen...
    Leuk! Geniet ze..
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, heel leuke ideeën. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-