09 november 2015

7 korte boekrecensies en 2 tips voor DVD-series

De afgelopen tijd heb ik veel boeken (voor)gelezen waarvan ik dacht dat jullie die ook wel leuk of interessant zouden vinden, dus hierbij een aantal recensies.

Kinderboeken

* De vlieger van Ilse Almekinders en Maaike van den Akker


Dit prentenboekje gaat over pesten. Sem heeft een vlieger en is daar erg trots op, maar Rick (een klasgenootje) heeft nog een mooiere vlieger en kraakt de vlieger van Sem af en maakt hem uiteindelijk stuk. Wanneer Sem dit tegen zijn vader verteld komt er openheid en krijgt de pester inzicht in zijn gedrag en moet excuses aanbieden.

In dit boekje komt zowel de rol van pester, slachtoffer en meeloper naar voren. Ik heb het boekje voorgelezen tijdens een gezinsavond die ging over pesten. We hebben een mooi gesprek gehad n.a.v. dit boek. Ik denk dat dit boek op school ook goed gebruikt kan worden in een kringgesprek over pesten. Het boek nodigt uit tot doorpraten, ook de illustraties zijn erg duidelijk en mooi. Heel geschikt voor kinderen van 3 tot 8 jaar.

* Een belangrijke taak van Justyna D. Waktawik


Van deze serie over belangrijke karaktereigenschappen heb ik twee boeken. Dit boek gaat over dieren in het bos die een belangrijke taak krijgen om eten te verzamelen voor de winter. De één verzamelt meer dan de ander, maar dan gaat er ineens stiekem één met de buit vandoor en hij moet uiteindelijk voor de Leeuwenkoning verschijnen en verantwoording afleggen.

Dit prentenboek heeft prachtige platen, een mooi Bijbels verhaal en een goede toepassing. Ook vind ik de gespreksvragen en de verwijzingen naar Bijbelteksten erg fijn.

Huwelijk

* Ík wil je helemaal van Minella van Bergeijk



De schrijfster van dit boek vergelijkt de liefdesrelatie met het bereiden en bakken van een pizza. Je hebt een goede bodem nodig. Die bodem vormt de basis en staat voor toewijding, trouw en kiezen voor elkaar. Verder heb je een goede saus nodig. Dit staat voor ontmoeting. Tijd nemen en aandacht hebben voor elkaar. En een topping, dat staat voor passie, aantrekkingskracht en lichamelijk contact in het huwelijk. In het boek staan na elk hoofdstuk vragen die je samen als echtpaar in kunt vullen.

Het boek is informatief en praktisch tegelijk en geeft aan wat er nodig is om samen te bouwen aan een goed christelijk huwelijk. Ik vind het een goed boekje voor jonge stellen, omdat er veel informatie op een laagdrempelige manier gegeven wordt en vanuit een leuke invalshoek. Zelf heb ik niet heel veel nieuws gelezen. Ook de vergelijking met het bakken van een pizza (die door het hele boek terugkomt) stond me een beetje tegen.

Huishouden

* Dat doen we zelf wel van Teunie Luijk


De meesten van jullie kennen Teunie van de blog Eenvoudig leven wel, denk ik. Teunie runt een groot huishouden en probeert daarbij zoveel mogelijk te besparen en gezond te koken. Dit boek staat, net als haar blog, vol van leuke en inspirerende verhalen, recepten en handige huishoudweetjes. Een leuk boek!

* Living virtuously van Erin Harrison (Engels)


Ik volg Erin al een tijd via haar blog Keeper of the Homestead en ben blij dat ze dit boek heeft uitgegeven. Erin heeft in haar leven veel meegemaakt en dat heeft haar gevormd tot wie ze is. Ze schrijft openhartig over haar moeilijkheden en de kracht die ze uit het geloof haalt. Ze heeft een tijd bij de Amish gewoond en ook nu woont ze, met haar man en vijf kinderen, op een 'homestead' waar ze het meeste zelf moet doen. Denk aan wecken, bakken, dieren slachten, wassen zonder wasmachine en dergelijke. Erin is erg praktisch en deelt veel van haar schoonmaakgeheimen en tips om te bezuinigen in haar boek. Maar ook gaat het boek over opvoeden, huwelijk, een vrouw zijn naar Gods hart etc. zonder te vervallen in een wettisch en perfectionistisch ideaal. Het boek is geschreven met wijsheid en inzicht en met een groot vertrouwen op de Heere God. Je moet het boek wel lezen met in je achterhoofd dat ze in een soort Amish-community woont en er daardoor soms andere gewoonten en gebruiken beschreven zijn dan bij ons gebruikelijk is. Een aanrader!

(Dit boek is via amazon.com nu al te verkrijgen en via bol.com vanaf 1 december 2015)

Bijbels historische boeken

* Zacharia, Ezra en Nehemia van Lynn Austin


Ik kan deze boekenserie van Lynn Austin niet genoeg aanprijzen! In deze serie schrijft ze over de 'kleine profeten' Zacharia, Ezra en Nehemia. Sinds ik deze boeken heb gelezen (Nehemia heb ik nog niet gelezen, die is net verschenen in de boekhandels) heb ik zoveel meer inzicht in deze Bijbelboeken en de tijd waarin dit werd opgeschreven. Het is bijbelgetrouw geschreven, maar wel in een verhaalvorm zodat je je een voorstelling kunt maken van het dagelijks leven van deze profeten en hun opdracht. Je gaat meer begrijpen van Gods liefde voor Zijn volk en Zijn leiding door deze profeten heen. Mijn man is bezig met een serie preken over Zacharia (en hij hield vorig jaar een serie over Nehemia). Nu ik dit boek gelezen heb gaan ook deze preken nog meer spreken en kan ik me een betere voorstelling van die tijd maken.

Zacharia is het eerste deel van deze serie, daarna komt Ezra en dan Nehemia. Héél erg aanbevolen!

Bijbeltijd met kinderen

Wijzer op weg naar de wederkomst van Andrea Hartingsveldt-Morree


Andrea heeft veel mooie boeken voor Bijbeltijd met het gezin geschreven. Zo heeft ze boeken geschreven over de voorbereiding op het paasfeest en kerstfeest. Maar ook leerboeken over Timotheüs, Spreuken, de namen van God etc.

Nu heeft ze een boek geschreven over de drie belangrijke (Joodse/Bijbelse) najaarsfeesten: Loofhuttenfeest, Dag van het bazuingeklank en de grote Verzoendag. Stuk voor stuk wijzen deze feesten heen naar de wederkomst. In het boek wordt uitleg gegeven (in vijf weken) over de feesten en wordt het verband uitgelegd met het Nieuwe Testament en de wederkomst. Na die uitleg kun je een hele week dagelijks kleine stukjes uitleg lezen bij een Bijbelgedeelte. Daarna zijn er praktische verwerkingen en opdrachten. Ideaal om op zondag te beginnen met een stukje uitleg en dan de rest van de week elke dag een stukje te lezen bij de Bijbel en op vrijdag of zaterdag de praktische en creatieve ideeën te gebruiken voor de gezinsavond. Er staan ook suggesties voor liederen, psalmen en gezangen bij.

DVD Serie

Nu het herfst is, is het fijn om een mooie DVD-serie in huis te hebben. Heerlijk om een aflevering te kijken met een kop thee of chocolademelk en kaarsjes aan!

De serie die ik momenteel in huis heb is 'Lark Rise to Candleford'.



Dit is een serie die zich afspeelt rond het eind van de 19e eeuw in Engeland. Lark Rise is een arm Engels gehuchtje, dat naast het vooruitstrevende stadje Candleford ligt. Je leeft mee met de dagelijkse beslommeringen van zowel de rijke als de arme bevolking. Een ieder die van BBC-kostuumdrama's houdt, zal deze serie prachtig vinden. 

Ook de oude TV-serie 'De Waltons' vind ik geweldig om te kijken. Deze serie uit de jaren zeventig gaat over een gezin dat leeft in de bergen van Tennessee (USA) in de crisisjaren '30. Het grote gezin moet rond zien te komen met weinig en verzint creatieve oplossingen op financiële moeilijkheden. Voorop staat de hechtheid en liefde in het gezin en tussen vader en moeder.


(Toen ik deze serie keek was ik zwanger van onze Olivia. Moeder Walton heet ook Olivia en zo ben ik aan deze prachtige naam gekomen ;-))

16 opmerkingen:

  1. Dag Marjolein!

    Wat een mooie blog heb jij, zeg! Ik kwam via via hier terecht en ik vind alle dingen die jij met ons wilt delen erg mooi, dank je wel! Ik ga zeker regelmatig een kijkje nemen op je blog...

    Hartelijke groeten van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Marjet. Fijn dat je deze blog gaat volgen!!

      Verwijderen
  2. Die dvd series zien er goed uit!! Altijd blij met weer wat nieuws...
    Wat leuk dat jij Erin Harrison ook "kent" ik volg haar ook al een tijd, soms wat meer en soms wat minder, ik heb ook dvd's van haar ..heerlijk om te kijken! Daarin maakt ze allerlei dingen samen met haar kinderen, van boter tot stropoppetjes ..ze leren je "homesteading" . ik ben daar heel zuinig op, het is echt zo'n "schat" om te hebben.
    Ik ga zo direct op je dvd serie kijken! Bedankt..
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cora, een mooie DVD-serie is inderdaad altijd leuk om in huis te hebben, helemaal nu met die donkere herfstdagen. Wat leuk dat jij ook Erin's blog leest! Heb je ook haar boek al? Waar heb jij die Dvd's van haar gekocht? Groetjes!

      Verwijderen
    2. Hoi Marjolein, ik heb haar boek niet, ik heb nog heel veel te lezen..hahah. De dvd's heb ik 3 jaar geleden denk ik bij haar zelf gekocht . Zij stuurde ze voor me op., ze zijn echt heel leuk! Als je er niet aan kan komen, en je wilt ze toch een keer zien, kan je ze misschien een keer lenen? Ik weet niet hoe ver je bij me weg woont..maar als je wilt kan je ze dan ophalen!
      Groetjes

      Verwijderen
    3. Dat is vriendelijk van je, maar denk dat ik ze zelf aan ga schaffen tzt. Via bookdepository.co.uk kun je ze zonder verzendkosten bestellen. Groetjes Marjolein

      Verwijderen
  3. Hee Marjolein,
    Vind het zo gezellig dat je er weer bent! Voelt na al die jaren van je blogs lezen gewoon aan alsof we aan de keukentafel een bakkie doen als zusters onder elkaar ;) leuke tips weer!
    Weet je wat ook een leuke serie is? ' call the midwife' een serie van de bbc. Het gaat over de beslommeringen van een groep nonnen en vroedvrouwen in de vijftiger jaren van een arme wijk in Londen. Erg leuk, en erg Engels ;) staat op netflix.
    Ik heb laatst ook een boek gelezen van Francine Rivers. Ging over Rachab. Zij heeft een serie geschreven van allemaal bijbelse vrouwen met hun personage en het verhaal daarin uitgelicht in romanvorm. Ik wil de andere delen ervan ook graag hebben. Leuk voor op het verlanglijstje :-)
    Veel zegen voor jou en je mooie gezin! (Moest er laatst ff aan denken dat een broertje na al die grote zussen bijna 'zielig' zou zijn. Zou die vijf moeders hebben haha!). Leuk hoor zo een meidengezin! Hartelijke groet, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke en spontane reactie, Mieke! Dankjewel! Zo zie ik het bloggen ook een beetje, alsof ik met jullie aan het kletsen ben bij een kop koffie, haha :) Leuk tip van die Engelse serie. Wij hebben geen tv maar wellicht is de serie ook te bestellen bij de bieb. Ik ga eens zoeken. Ja een broertje zou beslist een verrassing geweest zijn na zoveel meiden en alles roze in huis :)

      Verwijderen
  4. Wij zijn allebei helemaal fan van die nieuwe serie over de profeten. .. Kan niet wachten tot het nieuwe deel uitkomt. .. staat al op m'n verlanglijstje
    Liefs ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou bij mij ook hoor Ilse. Ik reserveer mijn boeken altijd bij de bieb, erg handig.

      Verwijderen
  5. Dat Engelstalige boek lijkt me erg mooi. Maar ik heb twee andere op mijn verlanglijstje staan, die ik eerst wil lezen!

    Mooie hè, die van Lynn Austin. Wist je dat ze op haar site af en toe een blogpost schrijft? Ik geef je het linkje: http://lynnaustin.org/blog/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk deze boekentips en recensies ! Nog een vraagje...gebruiken jullie ook de samenleesbijbel of bijbel in gewone taal ? Zo ja, wat is jullie ervaring daar mee ?

    Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt zo'n leuk blog! Ik word er altijd enthousiast van. Ga vooral zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op mijn blog ben je getagd.... http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2015/11/kerst-voorbereidingen-tag-kerst15.html

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-