24 januari 2017

Favoriet speelgoed 0 t/m 4 jaar

Hieronder een lijstje van mijn favoriete speelgoed voor kinderen van 0 t/m 4 jaar. In de loop van de jaren ben ik echt gaan houden van goed, duurzaam en houten speelgoed. Ik merk dat onze meiden daar veel meer mee spelen en dat het bijna niet stuk gaat. Het speelgoed is wel wat duurder, maar gaat gewoon veel langer mee. Ik heb nog véél meer speelgoedfavorieten, onder andere speelgoed van Lego Duplo, Playmobil 1.2.3 of Fisherprice Little People, maar ik heb even een keuze gemaakt. Wellicht komt er een andere keer een vervolg op deze blog.




Manhattan rammelaar- Deze rammelaar kan een baby al vanaf een paar maanden oud vasthouden door de dunne touwtjes. Grote favoriet hier thuis, zelfs nog als ze 3 of 4 jaar zijn.


Djeco Stapelblokken- Het blijft leuk om een mooie toren te bouwen. Ik geef de voorkeur aan deze kartonnen blokken in plaats van de plastic blokken (van bijv. Woezel en Pip). Het is makkelijker voor de kinderen om met deze blokken torens te bouwen, maar de blokken gaan wel sneller stuk. Vanaf 12 maanden.

Spiegel van acrylaat, Ikea. Deze spiegels had ik hangen in de box. Zo leuk als kleine baby'tjes zichzelf kunnen zien in de spiegel. Als ze groter worden is het leuk om hier met bijv. blokken op de bouwen. En doordat het van acrylaat is, kan het niet stuk en is het lekker veilig.


Grimm's houten regenboog is één van mijn grote favorieten. Onze kinderen spelen daar zo leuk en creatief mee. Ik raad de grote variant (57,-) aan.


Kinetisch zand (niet de goedkope versie van de Action) is absoluut een aanrader om mee te spelen vanaf 1,5/2 jaar. Je kunt gewoon binnen met zand spelen en de mooiste figuren maken, zonder dat het zand overal door je huis ligt.



Play-Doh klei. Eigenlijk alles van Play-Doh is leuk, maar vooral de basisklei. Onze kinderen zijn hier vaak lang zoet mee. Ook heel leuk in combinatie met de klei-set van Melissa and Doug.




Kwasten Melissa & Doug Deze kwasten zijn goed vast te houden voor kleine kinderhandjes.

Sophie de Giraf. Dit is gewoon leuk babyspeelgoed en dat al meer dan 50 jaar!

Soms maak ik een speelgoedmandje met daarin de volgende dingen:

Dit soort boomschorsblokken heb ik ooit bij de Action gehaald. Ik doe er dan ook Schleich-dieren bij en wat viltpopjes en zo heb je een mandje vol leuks waar veel en creatief mee gespeeld wordt .



Regenboogblokken Wonderworld. Deze blokken blijken nog leuker dan ik in eerste instantie dacht. Geluidjes, kleuren mengen, er doorheen kijken, stapelen, ordenen etc. Echt leuk vanaf 1-1,5 jaar.


Peek-a-Boo-bal van wonderworld. Klein balletje, maar kinderen blijven het fascinerend vinden om mee te spelen. Van deze serie zijn ook de knikkerbaan en de hamerbank een aanrader.




Bijna al het speelgoed van Janod is leuk om mee te spelen, zo ook deze magneetraket. Vanaf ong. 14 maanden kunnen kinderen hier leuk mee spelen.


Verkleedkleding van Melissa and Doug is van heel goede kwaliteit en vaak met originele accessoires erbij.

Houten speelgoed voor het keukentje is altijd leuk. 


                                                             En dit serviesje met taart


 Lyra-potloden. Deze potloden kleuren prachtig en gaan zo goed als niet stuk. Ook de krijtjes van bijenwas van Lyra zijn fijn. Echt een aanrader!


                          Tidlo Poppenwagen. Ziet er erg leuk uit en is stevig.


Tidlo gitaar. Stevig materiaal. Niet snel stuk te krijgen.



En als laatste de Sylvanian Families. Gewoon té leuk. Pas vanaf 3 jaar geven in verband met kleine onderdelen. Het leuke is dat mijn man al beertjes kreeg van deze serie voor zijn verjaardag toen hij zelf kleuter was. Een aantal ervan hebben we nog en de kinderen spelen er even leuk mee. Dus misschien kun je ook op marktplaats kijken, aangezien het best prijzig is.


17 opmerkingen:

  1. Leuk speelgoed, goede tips! Hout is hier ook favoriet. Ook bij mij als moeder, het staat gewoon mooier bij het interieur, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marjolein,
    Geweldig bedankt voor deze (of dit?) blog! Elke verjaardag zoeken we weer naar waardevol speelgoed. Jouw suggesties zijn daarvoor erg inspirerend! Zo leuk om weer te ontdekken dat ik in vrij veel zaken op dezelfde lijn als jij zit. Wij hebben bv. ook Grimm's regenboog en na lang zoeken heb ik de blokken van Wonderworld gevonden. Onze Anna-Belle speelt er dagelijks mee. Op haar verjaardag geven we waarschijnlijk de 'gewone' blokken van Wonderworld, die zijn wat groter. De rammelaar, de peek-A-boo-bal, het raket en de Sylvanianfamily komen hier misschien ook nog wel eens in huis:). Super bedankt dus. Liefs, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met je eens dat de regenboogblokken geweldig zijn. Ga ze weer eens voor de dag halen voor mijn kleinzoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elke keer opnieuw geniet ik van je leuke, gezellige blog! Je schrijfstijl, je stukjes, maar ook zeker de uitstraling van je blog....

    Ik kijk nu alweer uit naar de volgende....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen!
    Wij hebben 2 grotere boys en nu een meisje van bijna 6. Die meisjeswereld is een beetje 'nieuw' voor ons. Overigens superschattig, al dat roze en al die popjes enzo:).
    Heb je nog leuke ideeën voor 6+ meisjes?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sophie is ook nog eens bpa vrij, sabbelveilig want natuurrubber. Mag echt niet in bad want dan gaat het van binnen schimmelen. Ik ben fan! Net als van veel ander (houten) speelgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben fan van de MXZ-potloden van Bruynzeel. Ze zijn driehoekig en daardoor beter vast te houden. Als je kracht zet, wordt de kleur ook dikker en als je maar heel zachtjes met je potlood over het papier gaat zie je een vaag lijntje maar wel een lijntje! Ongeveer €10,- voor een doosje van stuks. Duur maar het geld waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De regenboog staat hier klaar voor de 1e verjaardag van onze zoon. Via mp verschillend houten speelgoed opgetrommeld. Weinig speelgoed met muziek, ik hou er zelf niet zo van en ik vind het ook niet nodig dat overal geluid uit komt. Hij heeft alleen een speelgoed mobieltje (errug interessant) en een muziekmobiel eigenlijk.
    Een tamboerijn en maracas/sambabal van de hema was hier ook een schot in de roos!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi! Wat een super leuke tips! Dank je! Zou je ook een blog willen schrijven over buiten speelgoed? Via Google kwam ik trouwens op een website terecht met hele leuke en bruikbare speel-en leerideeen: www.howwemontessori.com . een eyeopener voor me om te zien hoe ze het principe 'leer me het zelf te doen' handen en voeten geven. Groetjes, Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marjolein,
    Je wordt gemist im blog-land!
    Hopelijk gaat alles goed met jou en je gezin!
    Liefs, Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat geweldig zo een hele lijst met speelgoed, inspirerend en handig. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Marjolein,
    Al lange tijd lees ik stil mee op je blog. Ik vroeg me af of alles wel goed met jullie gaat en hoop natuurlijk dat je opnieuw wilt gaan bloggen. :)
    Lieve groetjes,
    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marjolein,

    Ik denk met mij dat vele lezers zich af vragen of je nog wel blogt.
    We hebben nagedacht bij je schrijfsels wel of niet ermee eens maar denken deden we.
    Daarom is het jammer dat je al bijna een jaar niet meer schrijft. Om welke goede reden dan ook!!
    Misschien denk je ach wat weinig reacties waarom al die energie maar er zijn vele stille lezers!
    Tóch lezers....!!!
    Ik wens je iig een fijne adventstijd.
    Met groet Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook ik ben een stille lezer, en mis je. Logs .
    Ik hoop dat alles goed gaat met je en je familie .
    Fijne adventstijd. Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat jammer, Marjolein, dat je niet meer schrijft.
    Als stille lezeres genoot ik steeds van je evenwichtige stukjes. Ze stemden mij echt tot nadenken. Ik mis ze.
    Hopelijk gaat het goed met jou en je gezin.

    De Heere bevolen,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-