10 juli 2014

Weekmenu (2)

Elke week maak ik een weekmenu met de boodschappen die ik in mijn koelkast en voorraadkast heb staan. In het vervolg wil ik dit weekmenu vaker met jullie delen, zodat degenen die het wat lastig vinden om een menu te maken, het iets makkelijker krijgen ;-)

Het is niet zo dat ik me strikt houd aan dit weekmenu. Soms wissel ik dagen om of soms krijgen we onverwacht groenten van iemand uit onze gemeente en maak ik daar een maaltijd mee of soms heb ik geen tijd om iets te bakken of lang voor te bereiden. Dat zijn dus de uitzonderingen. Maar meestal volg ik het menu omdat het gewoon handig is bij de voorbereiding van je maaltijd.

's Avonds kijk ik naar wat er nodig is voor de maaltijden van de volgende dag en aan de hand daarvan tref ik alvast wat voorbereidingen, zoals vlees uit de vriezer halen of de slowcooker vullen. Meestal probeer ik zonder e-nummers te eten en zoveel mogelijk zonder witte bloem en witte suiker. Melk gebruik ik af en toe, gebruik meestal griekse yoghurt of kwark.

((((Word ook lid van de kleine 'God-en-gezin'-community op Facebook, dan zie je meteen wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.))))

Indien mogelijk zet ik er een link bij met een recept.

O = Ontbijt
L= Lunch
A= Avondeten

Dit was mijn weekmenu:

Maandag:

O- Havermoutpannenkoeken *1*
L- Groenteomelet (en speltbrood)
A- Pasta met gehakt (evt. spekjes erbij), ui, pesto, kookroom, doperwten, rode peper, knoflook en parmezaanse kaas

Dinsdag:

O- Smoothie met sinaasappels, perzik, citroen, honing en griekse yoghurt o%
L- Pizzatosti's (brood met zelfgemaakte pizzasaus en mozzarella light), rauwkost
A- Aardappelen, boontjes en Schotse gehaktballen *2*

Woensdag:

O- Gevuld speltbrood met roomboter
L- Smoothie (man en kids ook nog brood)
A- Chili con Carne *3* (slowcooker)

Donderdag:

O- Wafels *4*
L- Quinoa met groenten en zelfgem. tomatensaus
A- Stoofvlees, aardappelen, broccoli/bloemkool (slowcooker)

Vrijdag:

O- Muesli en kwark
L- Gekookte eieren, rauwkost en speltbrood
A- Hartige taart met witlof (als je de spekjes weglaat heb je een vegetarische maaltijd)

Zaterdag:

O- Griekse yoghurt 0% met appel, kaneel, vanille-extract, ahornsiroop
L- Soep (rest uit vriezer) en broodjes (zelfgemaakte) hamburger (met sla en tomaat of met ananas, kaas, ontbijtspek, ui en woksaus)
A- Restjes (of snelle chicken tonight kerrie)

Zondag:

O- Warme ontbijtpap
L- Brood
A- Shepherds Pie

*1* Ik maak deze havermoutpannenkoeken soms net iets anders. Dan doe ik cottage-cheese met eiwitten en havermout, zout en vanille in een blender en dat is dan mijn pannenkoekmix. Deze pannenkoeken zijn lekker met griekse yoghurt, kaneel en appel.
*2* Kook eieren en kruid je gehakt. Vouw je gehakt zo goed mogelijk over een ei heen, zodat je echt geen enkel stukje ei meer ziet. Doe dat zo bij alle eieren die je hebt (ik had 500 gram gehakt met 4 eieren) en braad de gehaktballen gaar. Als je ze doorsnijdt heb je een leuke 'verrassing' in je gehaktbal ;-)
*3* Gehakt, ui, paprika, kruiden, knoflook, tomatenpuree, bruine bonen en mais. Serveer evt. met wat rijst.
*4* 1,5 cup volkorenmeel, 1 cup havermout, 3 theelepels bakpoeder, 2 eieren, 1,5 cup melk, 6 eetlepels olie, 2 eetlepels kokosbloemsuiker, snufje zout, 1 theelepel vanille-extract en 1 theelepel kaneel. Mixen in blender of keukenmachine en in je hete wafelijzer gieten. Hier kun je genoeg wafels van maken voor 6 personen.

10 opmerkingen:

  1. Ha Marjolein!

    Geweldig dat je je weekmenu deelt met ons! Ik vind het nog best lastig af en toe en dan is zo'n blog een fijne uitkomst!

    Je brood-deeg-recept staat bij mij sinds maandag in de koelkast! :-) morgen of zaterdag ga ik daarmee mn eerste brood bakken, ben zo benieuwd!

    Liefs Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, Marije. Ben benieuwd naar je broodjes...;-)

      Verwijderen
  2. Je maakt er veel werk van! Goed om te lezen. Misschien neem ik een paar dingen van je over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je dit wil delen, ik vind het soms nog wel moeilijk om een weekmenu samen te stellen. Nu valt het wel mee, de groentetuin bepaald nu wat we eten moeten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk zo'n groentetuin, geniet ervan!!

      Verwijderen
  4. Hallo Marjolein! Leuk dat je de menu's deelt! Mooi om te zien dat je bewust bezig bent met gezond eten. Een blog die ik graag bezoek, gericht op omgaan met eten in het licht van de Bijbel, is www.blondmeteengroengeloof.com. Misschien ook een inspirerende blog voor jou! Hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Carolien! De blog die je noemt heb ik idd al in mijn blogroll staan. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  5. Leuk om het weekmenu te lezen. Ik heb alleen moeite met recepten waarin cups gebruikt worden. Hoe groot is een cup?
    groetjes, Marina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat deze site je goed bij je vraag kan helpen, Marina http://uitpaulineskeuken.nl/2013/03/amerikaanse-maten-cups.html

      Verwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs