15 juli 2014

15 tips tegen stress...



Iedereen heeft weleens momenten, dagen of weken van grote drukte en stress, maar wat kun je op dergelijke dagen doen om de stress te verminderen?
  1. Bid! Alleen je hemelse Vader weet alles wat je doormaakt op een dag en hoe je je werkelijk voelt. En Hij geeft om je! Breng elke dag tijd met Hem door en stort je hart voor Hem uit. Praten met God is de eerste en beste manier om de stress onder de knie te krijgen en vrede te hebben door de dag heen. En lees je Bijbel!
  2. Sport. Als je sport komt er endorfine vrij en endorfine helpt heel erg tegen stress. Het zorgt er trouwens ook voor dat je beter slaapt, wat ook erg goed is tegen stress. (Gezond eten en goed slapen is sowieso erg belangrijk.)
  3. Bel een vriendin op. Soms heb je het nodig om je hart uit te storten bij een vriendin die je begrijpt en waar je je zorgen mee kunt delen. Een wijze en Godvrezende vriendin kan voor en met je bidden en je helpen om je problemen of stress in een ander perspectief te zien en kan je er soms ook op wijzen dat je misschien een olifant maakt van een mug ;-)
  4. Raap je energie bij elkaar en probeer er iets mee te doen. Door stress kun je soms onrustig en nerveus zijn. Gebruik die energie door iets nuttigs te gaan doen. Ga tuinieren of mest een kast uit. Het is fijn om iets bereikt te hebben als is het maar iets kleins en het is beter dan kniezen op de bank. 
  5. Badderen. Er is iets heel erg therapeutisch aan een heet bad. Zelfs als je denkt dat je geen tijd hebt voor een heet bad is het de moeite waard om bij stress lekker in bad te gaan, als is het maar voor een half uur. Neem een boek of magazine mee om in bad te lezen, zodat je je gedachten even verzet en niet gaat piekeren over je omstandigheden.
  6. Tel je zegeningen!!! Schrijf je dankpunten op of fotografeer ze. Dankbaarheid verdrijft de stress! Als je in gaat zien dat alles wat je krijgt genade is, dan word je dankbaar en ontvang je vreugde. 
  7. Werk met kleine stapjes. Als je iets totaal niet ziet zitten, dan kun je het probleem misschien in kleine stukje onderverdelen en stapje voor stapje ermee aan de slag gaan of beslissingen erover nemen. Zet de stapjes is volgorde van belangrijkheid en richt je met volle aandacht op ieder klein stukje alsof de andere stukjes niet bestaan.
  8. Durf 'Nee' te zeggen. Het is ok om een voorstel of afspraak af te zeggen als je je grenzen qua energie bereikt hebt. Er is veel nood in de wereld, maar het is niet aan jou om aan elke nood tegemoet te komen. Denk aan de belangrijkste prioriteiten in je leven en Gods roeping voor je leven en laat die prioriteiten dan ook bovenaan staan. Elke ' Ja' is een 'Nee' tegen iets anders!! En je bent niet onmisbaar...er zijn ook anderen die een bepaalde taak op zich kunnen nemen.
  9. Schakel je hulptroepen in. Wanneer je weet dat je veel stress hebt of je hebt een drukke week voor de boeg, roep dan de hulp in van ouders, familieleden of vrienden. Misschien willen zij een keer oppassen, kinderen van school halen, koken of iets anders. Soms hebben we geen hulp, simpelweg omdat we het niet vragen!
  10. Steun op je echtgenoot. Wanneer je je grenzen hebt bereikt, deel dat dan met je man en vraag hem advies. Misschien kunnen jullie samen een aantal dingen uit de agenda schrappen of kan hij een aantal taken van je overnemen, zodat je meer tijd krijgt om wat uit te rusten en bij te komen.
  11. Ga er even tussenuit. Maak een lange wandeling. Zet je sociale media uit. Ga even lekker alleen winkelen of doe iets anders waar je energie van krijgt. Soms is verandering van omgeving het enige wat je nodig hebt om de stress te verminderen.
  12. Vergeet niet te lachen. Het is het beste medicijn tegen stress. Soms nemen we onszelf te serieus. Zie ook de humor in van sommige situaties en probeer erom te kunnen lachen. 
  13. Maak het jezelf comfortabel. Doe lekker makkelijke kleding aan, doe (geur)kaarsjes aan, zet een rustig muziekje op. Nestel je lekker op de bank en adem diep in, letterlijk. Geef jezelf wat lucht..
  14. Schrijf het op. Een dagboek bijhouden helpt sommige mensen om met hun gevoelens en angsten om te gaan. Het is een goede manier om jezelf te uiten en je gedachten te ordenen.
  15. Zet mooie klassieke muziek op. Uit onderzoek blijkt dat als je dertig minuten lang naar klassieke muziek luistert, het een rustgevend effect heeft, te vergelijken met de inname van 10 mg valium. Luister naar mooie muziek en probeer te relaxen.

Geschreven door Nancy Jergins 

Met toestemming overgenomen en vertaald van iMOM.com. Copyright 2014 iMOM.

(((Misschien vind je het ook leuk om lid te worden van onze kleine Facebook-community en zo de nieuwste blogberichten te ontvangen.)))

11 opmerkingen:

  1. Heel mooi, ik bewaar ze!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk blogje ik zag u via andere blogger...zal zeker meer bezoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je deze blog vaker gaat bezoeken!

      Verwijderen
  3. Bedankt voor dit mooie artikel. Vaak als ik stress ervaar gun ik mezelf geen tijd om te bidden. Maar als ik dat wel doe is de stress zo veel beter te hanteren! Een lijstje om te onthouden!

    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Julia. Tijd met God is zo belangrijk!

      Verwijderen
  4. Tips die deze week van harte welkom zijn denk ik :)
    Mijn man is voor 5 daagjes weggegaan vandaag en dat betekent dat ik in mijn eentje 3 ukkies heb de komende dagen. Dat zal vast af en toe druk zijn verwacht ik... Maar idd tel je zegeningen, tis dan weliswaar smerig warm, maar dat betekent minder wasgoed. Ik laat ze iig alleen maar in badkleding rondhobbelen thuis ;) Dus dat scheelt weer in de drukte! Groetjes en een fijn weekend, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei Mieke, ja dat is wel heel stressvol ja. Maar dan juist helpt het om je zegeningen te benoemen, op te schrijven of te fotograferen. Dat zet alles weer in het juiste perspectief en laat ons zien dat alles wat we ontvangen puur genade is.

      Verwijderen
  5. Aangezien wij een ienieminie bad hebben, kies ik voor het zwembad. Samen met m'n man minstens een uur baantjes trekken en praten, over serieuze zaken, over koetjes en kalfjes.. Dat is zo lekker! En daarna natuurlijk nog even bubbelen :-) Dat helpt mij echt om dingen weer helder te zien en zo nodig op een rijtje te kunnen zetten. fijne vakantietijd toegewenst samen met je gezin! gr Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs