06 mei 2014

Gezonde snacks

Hieronder een aantal lekkere receptjes om gezond te kunnen snacken. Onze kinderen smullen ook gewoon mee als ik deze snacks maak en het geeft een goed gevoel om ze dingen voor te zetten die voedzaam en gezond voor ze zijn.
  1. Warme appel met walnoot, kaneel en rozijnen: Snijd een appel doormidden, haal met een appelboor het klokhuis eruit. Snijd nog iets van de onderkant af zodat hij stevig op het bordje ligt. Meng in een kommetje wat rozijntjes, walnootjes en bestrooi met kaneel. Vul de appel met dit mengsel en zet 1,5 minuut op de hoogste stand in de magnetron. Heerlijk tussendoortje, net appeltaart ;-)
  2. Griekse appeltaartyoghurt: Vul je kommetje met Griekse yoghurt 0% vet en kleine stukjes groene appel. Strooi er kaneel, vanille-extract en een scheutje ahornsiroop overheen. Even mengen en smullen maar.
  3. Banaan met chocolade en kokos: Smelt wat pure chocolade in een kommetje in de magnetron. Snijd een banaan in vier stukken. Prik de stukken aan een prikker en doop de banaan in de pure chocolade. Doe in een ander kommetje wat gemalen kokos en roer de banaan met chocolade hier even doorheen. Laat even een paar minuten afkoelen en klaar is je snack!
  4. Popcorn. Maak je eigen popcorn!
  5. Kikkererwtenchips: Giet een blikje kikkererwten af en dep de kikkererwten droog met keukenpapier.  Doe ze in een kommetje, giet er een eetlepel olie bij, wat peper, zout en kruiden naar keuze. Ik doe meestal paprikapoeder en knoflookpoeder. Roer goed door en giet de inhoud op een bakplaat. Verwarm de oven op 200 graden en bak de kikkererwten zo'n 20/25 minuten totdat ze goudbruin en knapperig zijn.
  6. Zoete aardappelchips: Zie recept
  7. Smoothie-ijsjes: Maak een smoothie met yoghurt/melk en (vers en/of bevroren) fruit en doe de smoothie in speciale ijsvormpjes en vries ze in. 
  8. Gezond bordje: Maak een bordje met (in kleine stukjes gebroken) volkoren soepstengels en een bakje smeerkaas. Geef er wat gesneden rauwe paprika, komkommer, druifjes en worteltjes bij. Favoriet bij mijn kinderen!
  9. Nootjes en kaas: Maak een bordje met wat kaasblokjes en een kommetje met (on)gezouten nootjes (bijv. amandelen) en zaden.


4 opmerkingen:

Je reactie stel ik erg op prijs