13 november 2012

Toeleven naar kerst met de kinderen

Ik denk dat de meesten van jullie nog niet zo bezig zijn met advent, maar toch is het nog maar een paar weken voordat de eerste adventszondag begint en als je in je huis duidelijk aan je kinderen wilt laten zien dat jullie met elkaar toeleven naar het kerstfeest en wat het échte kerstfeest betekent dan vind je het misschien leuk om de volgende ideetjes te lezen, zodat je tijdig kunt gaan knutselen ;-). Vorig jaar heb ik een uitgebreide blogpost geschreven over advent en ideeën gegeven, zoals bijvoorbeeld een adventskalender, adventskaarsen, een schatkistje bij de wijzen en dergelijke.

Nu heb ik hier en daar nog meer leuke ideetjes gevonden om lekker creatief aan de slag te gaan met je kinderen en die zet ik hieronder neer. Als je zelf leuke ideeën hebt voor advent die nog niet op de blog staan, deel ze dan gerust!!!
  • Via deze blog zag ik een prachtige slinger met de namen van Jezus erop. Heel simpel om te maken en op de blog zie je hoe het moet. Ik denk dat zoiets prachtig hangt aan bijv. de open haard.




  • Een paar ideeën voor de adventskalender: (plaatjes van pinterest)




  • Vul de adventskalender met kleine kaartjes met opdrachten, liederen die je aan gaat leren, bijbelteksten of briefjes met leuke verrassingen als samen koekjes bakken of knutselen
  • Bij de Xenos of de Action heb je nu witte grote letters van piepschuim of hout en dan kun je met de letters bijvoorbeeld het woord VREDE maken en thuis met de kinderen mooi versieren en wegzetten.
  • Het is leuk om te kijken naar adventsactiviteiten bij jou in de buurt. Vorig jaar hebben we de kerstlichtjestocht door een park in Apeldoorn gelopen (georganiseerd door een kerk) en daar was langs een lange route met duizenden kaarsjes het hele kerstverhaal stap voor stap uitgebeeld, prachtig was dat! En op kerstavond (24 dec, 23.00 u) dan wordt er bij ons op de heide bij de schaapskooi ook het kerstverhaal uitgebeeld en wordt het Lukasevangelie voorgelezen. Iets dergelijks is vast ook bij u in de buurt te vinden.

Kerstlichtjestocht Apeldoorn foto's van nufoto.nl
  • Wat je ook kunt doen is dat je vlak voor de kerst met het gezin in je straat bij je buren langsgaat en ze dan een kerstgift overhandigd, bijv. een pot met zelfgebakken koekjes of zelfgemaakte jam en dan misschien een uitnodiging voor de kerstkerkdienst erbij.
  • Lees mooie prentenboeken voor die te maken hebben met het kerstverhaal.
  • Oefen en zing kerstliederen met elkaar
  • Knutsel mooie gouden sterren met elkaar en vertel ondertussen het verhaal van de wijzen uit het Oosten.
  • Een mooie en praktische (Engelse) uitwerking van de Jesse-tree vind je hier.
  • Kijk met elkaar een mooie (kerst)film.
  • Memoriseer met elkaar belangrijke Bijbelteksten bijv. Jesaja 9:6



19 opmerkingen:

  1. Hoi Marjolein,

    De laatste tijd ben ik heel erg aan het nadenken over kerst vieren als christen. Ik vindt je ideetjes leuk en ik wil iedereen in de waarde laten. Maar toch heb ik dan wat vragen bij het vieren van kerst. Waarom vieren we kerst als christenen? Moeten er bij kerst symbolen en rituelen zijn die aangeven dat het om kerst gaat? Is het een christelijk feest of een feest van heidense afkomst? Is het een feest door God opgedragen (bijbel) of bedacht door mensen? Waarom die adventskalender en wat is het nut ervan? Waarom zitten daar dan snoepjes of traktaties in? Waar heeft die adventskalender zijn oorsprong? De post van vorig jaar had je ook het een en ander verteld. En daar ga ik me bij afvragen...wat is het nu van het christelijk zijn nog over als iedereen er aan mee gaat doen? Als het een soort van volksfeest wordt? Zijn wij dan nog anders? Zijn wij dan nog een zout voor de wereld en een licht om te verhelderen? Christus is niet gekomen in glorie en met veel warmte. Er was geen plaats voor Hem. En in Zijn hele leven is er nooit plaats voor Hem geweest. In de bijbel wordt dit duidelijk beschreven. En er wordt alleen vermeld dat we het laatste avondmaal moeten gedenken. Dus ik zit met veel vragen over de manier waarop en waarom. En ben dus een mening aan het vormen hoe ik dit een invulling wil gaan geven in mijn gezin. Kerst kan mij vooral veel vreugde geven in de zin van: Hij is gekomen en er is een weg tot vergeving!

    Nogmaals niemand af willen wijzen, iedereen in de waarde willen laten, maar toch mijn vragen eens te uiten. Iemand die antwoordt kan geven?

    Vriendelijke groet,
    Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeannet, bedankt voor je reactie. Ik begrijp je reactie heel goed, al is het goed om te bedenken dat we ook onze 'vierdagen' mogen vieren. Inderdaad is het zo dat Christus niet kwam met veel glorie en warmte, tegelijkertijd is het zo een groot wonder DAT Hij naar deze wereld kwam om licht te brengen in de duisternis, om Zijn leven af te leggen voor zondige mensen dat we een eeuwigheid nodig hebben om Hem daarvoor dank te mogen brengen. Ik zie het kerstfeest als een feest van Glorie, eer en dankbaarheid aan God om wat Hij gedaan heeft. Het is een feest van Licht in de duisternis, een feest van dienen, zoals Hij kwam om te dienen. Een feest van vreugde ook. De dingen die ik opgeschreven heb zorgen ervoor dat we niet opgeslokt worden door alle normale verplichtigen, maar dat we stil staan bij wat God voor ons heeft gedaan en natuurlijk moet dat elke dag, maar God heeft ook aan Israel feestdagen gegeven om belangrijke gebeurtenissen zoals de uittocht te blijven herinneren. Het kerstfeest zoals we het nu hebben is idd van oorsprong heidens, maar het is veranderd naar een Christelijk feest en we mogen het ook zien als een feest. Wat betreft de adventskalender ben ik niet helemaal duidelijk geweest. De belangrijkste dingen die in de adventkalender zitten zijn dingen die te maken hebben met Jezus en Zijn komst naar deze duistere wereld. Er zitten opdrachtkaartjes in met Bijbelteksten, verwijzingen naar prentenboeken die ik voorlees, liederen die we met elkaar leren, dingen die we met elkaar doen om te leren dienen etc. Af en toe vul ik zo'n zakje ook op met een lekker snoepje of een klein cadeautje idd, het is namelijk een feest en zo wil ik dat de kinderen dat ook zien. Ook wijzen we er nadrukkelijk op dat Gods komst naar deze aarde nodig was omdat wij hebben gezondigd tegen God en we daarom dus schuldig voor Hem staan, maar dat we juist door die verzoening door Jezus een feest als dit feest werkelijk kunnen vieren als we geloven. Hoop dat ik antwoord op je vragen heb kunnen geven, Gods zegen in alles toegewenst!!

      Verwijderen
  2. De bovenste slinger heb ik ook gemaakt met mijn dochter, vorig jaar en met het opruimen van de kast kwam ik hem tegen. Het was een erg leuk werkje om te doen.

    Dank je wel voor dat leuke idee van de Xenox-letters. Dat is net iets voor ons. Super.

    Natuurlijk is Jezus niet in December geboren en is dit feest in de plaats van een heidens feest gekomen. Net wat Jeanet hierboven zegt. Maar dat neemt niet weg dat we Zijn geboorte met veel liefde mogen vieren. Bij ons het staat het bijbel verhaal centraal. Daarom een adventskalender met Bijbelteksten :-)



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke ideeën zitten ertussen, al doe ik nooit zoveel aan Advent. Maar knutselen doen ze hier graag! Wat ik voor mezelf altijd denk - wat betreft kerst - is: Waarom zouden we niet ELKE gelegenheid met beide handen aangrijpen om onze Verlosser groot te maken?
    Zelfs atheïsten en ongelovig opgegroeide mensen weten ergens de oorsprong van het verhaal (al halen ze dan de kerstman erbij). Kunnen we daar niet op inspringen en júist de gelegenheid aangrijpen om Christus te verkondigen? Niet om iedereen te vertellen dat zijn geboorte niet in december viel - maar om uit te dragen wat Hij voor mij betekent! 'n Uitgelezen kans! Zo zie ik het voor mezelf. Wat ieder verder aan gezelligheid doet moet hij/zij zelf weten... Als je het niet gepast vindt, moet je het niet doen. Alles als voor de Here!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind vooral de namenslinger erg mooi! (en de tip onder de kerstlichtjestocht vind ik weer zo amerikaans, sorry ;-)
    Verder voel ik veel dingen zo als Jeannet schrijft, sinds het afgelopen jaar. Ik heb geen antwoorden voor Jeannet, behalve dan dat ik me, nav kerst/pasen etc, ben gaan verdiepen in de Bijbelse feesten. Veel mensen noemen dat de Joodse feesten, maar ook nadat Jezus is teruggegaan naar de hemel, hebben de eerste christenen deze feesten nog een paar honderd jaar gevierd, totdat door de vervolging/ontjoodsing keizers etc de feesten hebben veranderd. Een verjaardag (kerst) vierden ze niet in de Bijbel; dat is gekomen nav de Romeinen, die het belangrijk vonden om zelf in het zonnetje te staan. Bij de Joden is Rosh Hasjana (oud & nieuw, in september/oktober) een moment waar ze erbij stil staan dat iedereen een jaar ouder is geworden, en ze uitkijken naar het nieuwe jaar en dat ook vieren door bijv. in het wit gekleed te zijn etc.
    Alle Bijbelse feesten hebben zo een diepe betekenis, reden en heenwijzing naar de Messias. Afgelopen jaar hebben we als gezin een pesach viering gedaan, (http://zeeuwsemama.blogspot.nl/2012/04/sedermaaltijd-vervuld-maar-niet-voorbij.html) en toen ik daar dus wat onderzoek naar deed, kwam ik zoveel informatie door over tegen; ontroerend mooi. (http://home.planet.nl/~roord111/verborgenschatten/7180/index.html)
    Om eerlijk te zijn vind ik het nog best lastig hoe ik er nu in wil/moet/kan staan; ik ben reformatorisch (dus zonder kerstboom ;-) opgevoed, maar ook het kerstverhaal is zo geromantiseerd, en alles erom heen... en ik weet niet... ik voel me een soort van 'ontheemd' als ik er over nadenk...
    Maar ook wij gaan naar een kerk waar ze een (kinder)kerkdienst vieren bij kerst, en ook wij genieten van de tijd samen als gezin en familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra, Zie mijn reactie op de feesten bij Jeannet. Ben me idd ook meer aan het verdiepen in de Joodse feesten, maar denk ook zeker dat we dit kerstfeest van harte mogen vieren. Wat betreft het (Amerikaanse ;-)) langs bejaardenhuizen gaan om te zingen en de buren uit te nodigen...in onze kerk gaan de kinderen met kerst langs een bejaardentehuis en de mensen waarderen het enorm. Je wil niet weten hoeveel bejaarden er ontzettend eenzaam zijn vooral tijdens dit soort dagen dat hun kinderen niets van zich laten horen en ook de uitnodingingen voor de buren voor de kerkdienst zijn fijn om te geven. Je hebt vaak goede gesprekken en je vindt vaak goede ingang om het Evangelie te kunnen delen. Amerikaanse ideeen zijn dus lang niet altijd slechte ideeen ;-)
      Groetjes en Gods zegen!

      Verwijderen
    2. Hi Marjolein, bedankt voor je reactie. Ja okee, als je dat gezamenlijk als kinderen van de kerk doet (alle ouders zijn dan dus niet mee begrijp ik) vind ik het weer anders. Dan kan ik me voorstellen dat het ingang vindt. Ik dacht dat je het zo voor je zag om als wildvreemd gezin een bejaardentehuis binnen te lopen, en willekeurig op bezoek te gaan...
      Als je het organiseert om met alle zondagschoolkinderen bijv. iets kleins te knutselen en dan een middag af spreekt om dat dan bij een bejaardentehuis langs te brengen en te combineren met een bezoek en bijv. wat zingen etc, dan zou dat hier in het zeeuwse ook nog wel gewaardeerd worden inderdaad denk ik ;-)

      Verwijderen
  5. Brengt het jou, je kinderen en de mensen om je heen dichter bij God, of verder van God? Volgens mij is dat de vraag en dan kan die voor ieder persoonlijk verschillende uitwerkingen hebben. Mijn ervaring is, dat als we iets doen aan aftellen & gezelligheid (adventkalender of hoe dan ook), de kinderen en ikzelf er beslist meer betrokken bij zijn en naar Kerst toeleven. Anders gaat het toch snel verloren in allerlei school- en regeldingen die nog afgewerkt moeten worden voor de vakantie.

    Groetjes, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjolein,

    Ik heb een jaar of twee geleden een gezinsdagboek voor de Jesse Tree in het Nederlands vertaald. Er zitten ook hele mooie zwart wit symbolen bij die de kinderen eventueel zelf kunnen inkleuren. Als er mensen geïnteresseerd zijn, mogen ze me mailen op bokamoso@kpnmail.nl.

    Veel zegen van God gewenst,

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Marjolein,

    Wij vieren geen sinterklaas en bij ons galmen nu de kersliedjes al door het huis. De kinderen zijn er al best wel mee bezig. In onze kinderbijbel lezen we namelijk op dit moment al over de geboorte van de Heere Jezus.
    Ik werd zelf weer zeer bepaald door het licht dat Hij heeft gebracht in onze duisternis. Wat een wonder van genade!
    Ik ben daar nu voor de kinderen een klein adventsrooster aan het schrijven voor de zondagen en de woensdagen in de adventstijd. De teksten gaan allemaal over licht en duisternis. Beginnend bij de schepping en eindigend bij nieuw jaar in openbaringen waar geen duisternis meer zal zijn!

    Ik ben al wel op zoek naar knutselwerkjes voor de kinderen, de slinger vind ik echt heel mooi.

    Een hartelijke groet en Gods zegen toegewenst!
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tips. Ik heb ook al over advent nagedacht, maar jou ideeën ga ik zeker meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marjolein, Ik weet niet of je het al eens hebt gekregen, maar ik wil je graa de Liebster Award geven. Kijk maar even op: http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2012/11/liebster-blog-award.html
    Ik hoop dat je het leuk vind! Je blogs zijn altijd erg verfrissend, bemoedigend, herkenbaar of ze zetten aan om nog eens opnieuw over een onderwerp na te denken. Dáárom de award.
    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marjolein,

    wat voor tips heb je om een 'kerstfilm' te kijken? Met een bijbelse/christelijke/zonder dat het eerbied voor de Heere weghaalt? Kan het niet vinden op internet om een echte, mooie, christelijke film voor kleine kinderen(3 tot 6 jaar)?!

    Groetjes Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  11. allemaal bedankt voor de reacties. Lieve eerlijke reacties. Ik zie het nu zo, dat kerst vieren voor iedereen toch persoonlijk is. Net als de indeling van de rest van je leven. Iedereen doet het anders en iedereen heeft andere normen en waarden meegekregen. Daarbij probeert iedereen weer anders op te voeden. Volgens dingen die hij/zij (samen) belangrijk vinden. Fijn! Nogmaals bedankt, werkte verhelderend.

    Vriendelijke groeten,
    Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg leuk. Bedantkt voor de tips. De kerst kan nu langzaam komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-