13 december 2016

6 boekentips

Wat is het toch heerlijk om te lezen. Ik vind niks fijner dan met een goed boek, opgekruld op de bank, bij de open haard te zitten. Gelukkig vinden de andere gezinsleden dat ook heerlijk, dus er wordt veel (voor)gelezen bij ons thuis. Ik heb een aantal boekentips voor jullie:

Dit boek van John Bunyan werd me vroeger voorgelezen door een juf op de basisschool en ik ben de verhalen nooit meer vergeten. Zo spannend, zo indrukwekkend. Ik ben dit boek sinds een tijdje aan mijn meiden aan het voorlezen en ze vinden de verhalen net zo spannend als ik vroeger. Ook nu leer ik er weer zoveel van en mijn meiden ook. De uitleg en gespreksvragen na elk hoofdstukje leiden altijd tot heel mooie geestelijke gesprekken. Echt een aanrader!


Wat als er christenvervolging uitbreekt in Nederland? Dit is een realistisch en hedendaags boek dat gaat over wat er zou gebeuren als er christenvervolging uitbreekt in ons land. Nu zijn de hoofdpersonen een dominee en zijn vrouw en het speelt zich ook nog af in het dorp waar ik nu woon, dus het kwam erg dichtbij allemaal. Het meest schrok ik van de rol die de media kunnen hebben in de beeldvorming over christenen en hoe de kerk binnen de kortste keren totaal innerlijk verdeeld kan zijn. En hoe je machteloos staat tegen onrecht dat je wordt aangedaan. Ik vind het een indrukwekkend boek. Het is geen literair hoogstandje, maar wel erg boeiend en ontdekkend. Ik moest mezelf wel door de eerst bladzijde heen worstelen, maar daarna is het heel boeiend, vooral vanwege het thema.


Dit boek heb ik nog niet zelf gelezen maar staat hoog op mijn verlanglijstje. Hoe kunnen wij in onze omgeving tot eer van God leven en met vreugde ons dagelijks werk doen? Het maakt ten diepste niet uit of je fulltime moeder bent of een vrouw die haar tijd verdeelt tussen thuis en een baan; iedere vrouw mag de realiteit van Gods genade in haar leven zien. Gloria Furman moedigt vrouwen aan om vooral in de alledaagse omstandigheden – die vaak saai en onbelangrijk lijken – in geloofsvertrouwen te leven.

Ze heeft ook een boek geschreven speciaal voor predikantsvrouwen, dus voor de predikantsvrouwen onder ons, kijk eens hier naar.

Een prachtig (voor)leesboek voor de bovenbouw, maar ook voor volwassenen is het een heerlijk boek om te lezen. Dit mysterieuze verhaal over een ridder met een geheime opdracht is zo mooi geschreven, dat het je aandacht van begin tot eind vasthoudt. 


Dit is een realistische beschrijving van de hevige geloofsvervolging in Rusland, voor de val van de Sovjet-Unie. Het is een autobiografie van Nikolai Chrapov. Hij vertelt over zijn opvoeding, bekering en zware vervolgingen, de vertwijfeling die hij mee maakte maar ook de bijzondere zegen die God hem schonk. Chrapov heeft 28 jaar van zijn leven gevangen gezeten en getuigt hoe hij in deze verloren jaren van zijn leven zijn diepste geluk in God mocht vinden. 

Zeker nu mijn man nauw betrokken is bij  het zendingswerk in SiberiĆ«, vind ik dit boek nog indrukwekkender om te lezen. Het boek is pas opnieuw uitgegeven te bestellen op de website van Friedensstimme.


Wat heb ik veel geleerd van deze serie boeken! Deze wat onbekende Bijbelboeken gaan meer en meer voor je leven als je de boeken van Lynn Austin hierover hebt gelezen. Ook haar nieuwe boek 'Dochters van de kust' is mooi. Het gaat over een immigrantenfamilie die leeft in Holland, Michigan (1887, USA). Aangezien ook mijn opa in die tijd is geƫmigreerd naar Amerika en ik ook nog steeds familie heb wonen in Michigan spreekt dit boek des te meer tot mijn verbeelding.
  •  Als laatste tip de DVD's van de Fakkeldragers over belangrijke geloofsgetuigen in de geschiedenis. DVD's over John Bunyan, Augustinus, Corrie ten Boom, Gladys Aylward en vele anderen. Erg mooi, inspirerend en spannend voor de kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-