20 januari 2015

Weekmenu 4 en 5

Elke week maak ik een weekmenu met de boodschappen die ik in mijn koelkast en voorraadkast heb staan. In het vervolg wil ik dit weekmenu vaker met jullie delen, zodat degenen die het wat lastig vinden om een menu te maken, het iets makkelijker krijgen ;-).

Het is niet zo dat ik me strikt houd aan dit weekmenu. Soms wissel ik dagen om of soms krijgen we onverwacht groenten van iemand uit onze gemeente en maak ik daar een maaltijd mee of soms heb ik geen tijd om iets te bakken of lang voor te bereiden. Dat zijn dus de uitzonderingen. Maar meestal volg ik het menu omdat het gewoon handig is bij de voorbereiding van je maaltijd.

's Avonds kijk ik naar wat er nodig is voor de maaltijden van de volgende dag en aan de hand daarvan tref ik alvast wat voorbereidingen, zoals vlees uit de vriezer halen of de slowcooker vullen. Meestal probeer ik zonder e-nummers te eten en zoveel mogelijk zonder witte bloem en witte suiker. Melk gebruik ik af en toe, gebruik meestal griekse yoghurt of kwark.

((((Word ook lid van de kleine 'God-en-gezin'-community op Facebook, dan zie je meteen wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.))))

Indien mogelijk zet ik er een link bij met een recept.

Weekmenu 4:

Maandag:

A- Kip Madras* (slowcooker) en rijst

Dinsdag:

A- Aardappelen, broccoli, gehaktballen

Woensdag:

A- Andijviestampot met ui, spekjes en kruidenboter (roer je erdoorheen)

Donderdag:

A- Chilisoep** (slowcooker, vegetarisch)

Vrijdag:

A- Spitskoolschotel met gehakt en rijst

Zaterdag:

A- Kerriemacaroni (erg lekker!!)

Zondag:

A- Patat, sla

*1* Kip Madras:( recept uit Boodschappen voor 3 volwassen personen) Snijd twee stuks kipfilet in stukjes, snipper een ui en snijd een rode paprika in stukjes, hak twee teentjes knoflook fijn. Braad de kipstukjes aan en bak de ui, paprika en knoflook mee. Doe er dan een halve theelepel gemberpoeder bij, een halve theelepel korianderpoeder, een halve theelepel komijnpoeder en een halve theelepel kurkuma (of kerriepoeder) en schenk er dan 250 ml kokosmelk bij en laat even koken. Doe er op het laatst nog stukjes ananas bij.
*2* Chilisoep is een eigen recept. (voor ong. 5 volwassen personen) Bak 300 gram gehakt rul. Bak een gesnipperd uitje, 1 fijngehakte paprika en twee teentjes knoflook mee. Giet er dan twee koppen bouillon bij en een pakje gezeefde tomaat, een blik zwarte bonen, een blik kidneybonen, een blik maiskorrels, een blik groene erwten. Maak op smaak met deze zelfgemaakte tacokruiden: 1 theelepel chilipoeder, 1 theelepel komijnpoeder, 1 theelepel zout, 1 theelepel paprikapoeder, 1/2 theelepel korianderpoeder, een snufje cayennepeper. Voeg evt. meer bouillon toe als dat nodig is. Serveer met een beetje geraspte kaas bovenop de soep. Laat de gehakt weg voor een vegetarische soep.

Weekmenu 5:

Maandag:

A- Zuurkoolschotel met ananas en rookworst

Dinsdag:

A- Kip Hawai (saus in slowcooker)

Woensdag:

A- Tuinbonen, aardappelpartjes uit de oven (evt. zoete aardappel), vlees (snitzel, gehaktstaaf oid)

Donderdag:

A- Hachee (slowcooker), aardappelen, rode kool

Vrijdag:

A- Pasta Pesto* met sperziebonen (vegetarisch)

Zaterdag:

A- Nasi met restgroenten en een gebakken ei (vegetarisch)

Zondag:

A- Groentesoep (slowcooker), zelfgemaakte pizza (deeg broodbakmachine)

* Pasta Pesto maak je als volgt: Je bakt de stukjes rode ui glazig in wat olie, dan doe je daar een bekertje kookroom bij en een potje groene pesto en ong. een half kommetje geraspte Parmezaanse kaas. Doe er evt. chilivlokken bij en zout/peper naar smaak. Serveer met sperziebonen of groene erwten of een frisse salade.
 

2 opmerkingen:

  1. Lekker. Er staan heel fijne, gewone dingen tussen. Wij eten deze week:
    woensdag: aardappels, sla, slavinkjes
    donderdag: boerenkool, snelgort, spekjes
    Vrijdag: kruidige nasi met stukjes kipfilet en gebakken ei

    Fijne woensdagmiddag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marjolein! Heb je misschien ook de recepten van de kip madras en de kip hawaii uit de slowcooker? (Jaaa... Ik heb ook een crockpot! Nu één keer gebruikt en het lijkt me heerlijk om het vaker te gebruiken. Er zijn wel heel veel recepten te vinden, maar veel daarvan vind ik nog vrij bewerkelijk of moeilijk om te zetten naar Nederlandse hoeveelheden en producten).

    Groetjes, Jannet

    P.S.: beterschap voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs