29 maart 2011

Gezinsavonden

Het leek ons leuk om een gezinsavond in te voeren. Bijvoorbeeld een vrijdagavond waarin je als (jong) gezin samen een film kijkt, bijbelstudie doet of iets dergelijks.
Toen kwamen we hier het boek 'Gereedschapskist voor gezinsavonden' tegen. Gemaakt door Focus on The Family.



Wij hebben het boek besteld voor jonge kinderen. Het boek focust op een bepaald gedeelte uit de Bijbel en heeft een leuke activiteit eraan toegevoegd.
Daarna kun je er samen over spreken en/of bidden.
Ik heb het boek besteld en we hopen er binnenkort mee te starten, dus later meer hierover.

Hierbij een voorbeeld (gehaald van pastoralecounseling.org):

De stem van de Heilige Geest verstaan
Bij deze gezinsavond komt een aloud kinderspel ons goed van pas: blindemannetje spelen.
Een van de kinderen wordt goed geblinddoekt, ze mogen echt niets kunnen zien. U legt uit dat u ze met aanwijzingen door de kamer naar een andere plek wilt leiden zonder dat zij zich stoten of vallen. Alleen, de andere gezinsleden geven ook aanwijzingen en die zijn natuurlijk niet juist. Er gaat dus van alles door elkaar heen geroepen worden en het wordt voor het kind dat geblinddoekt is moeilijk om de juiste aanwijzingen te verstaan. Laat dat nou net de bedoeling zijn!
De les zal snel duidelijk zijn: het kost veel concentratie om naar de stem van de Heilige Geest te luisteren en er zijn talloze stemmetjes die je het luisteren onmogelijk trachten te maken.

of

De toren van Babel

De mensen werken heel goed met elkaar samen en willen een stad bouwen. En als centraal punt willen zij een toren bouwen die tot in de hemel reikt. En de Here God ziet het aan. God ziet de intentie van de mensen. De mensen zijn bezig en kunnen zo goed samenwerken dat zij het idee krijgen dat God niet meer nodig is. Zij vergeten Hem. En omdat God van ons houdt en weet dat we Hem juist wel nodig hebben komt Hij naar beneden en zorgt ervoor dat de mensen niet meer zo goed kunnen samenwerken. God creëert verwarring door ervoor te zorgen dat mensen elkaar niet meer verstaan. Die verkeerde eenheid valt uit elkaar doordat de mensen op verschillende plaatsen gaan wonen. Genesis 11:1-9

Het is een klein verhaal in de bijbel. Maar wij willen dat onze twee jongens, bijna 2 en 3,5 jaar, alle verhalen uit de bijbel te horen krijgen. We hebben lang nagedacht hoe we deze gezinsavond vorm zouden kunnen geven. We hebben veel denkwerk verricht over de achtergrond van het verhaal. Zeer herkenbaar in deze tijd. Wij leven ook in een tijd waarin de mensen om ons heen denken dat zij de Here God niet nodig hebben. We hebben alles en dat is vanzelfsprekend. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen weten dat de welvaart die wij hebben niet vanzelfsprekend is maar dat wij afhankelijk zijn van onze God waar wij alles van krijgen.

Hoe kunnen wij als ouders dit principe nu duidelijk maken op het niveau van onze kinderen? Al snel vallen we terug op onze basiskenmerken: 1. Het moet niet te lang zijn, 2. Zichtbaar maken, en 3. Herhaling.

We blijven in eerste instantie steken bij het niveau. We willen graag de principes van het verhaal meegeven, maar hoe? We komen tot de conclusie dat we daarin niet te veel van onszelf, maar ook niet van onze jongens moeten eisen. Een belangrijk uitgangspunt voor ons wordt het feit dat wij willen dat onze jongens op deze leeftijd de Here God kunnen leren kennen door de verhalen uit de bijbel op een beeldende manier aan hen te vertellen. De lessen die de bijbel ons leert door de verhalen heen overdragen, is in eerste instantie niet het belangrijkste doel. Maar het belangrijkste doel is hen kennis te laten maken met personen en mensen die met God hebben gewandeld en daar doorheen God beter te leren kennen!

Dat brengt ons tot de vraag: hoe kunnen we het verhaal van de toren van Babel beeldend vertellen. Uiteraard willen we weer gebruik maken van de videocamera. De vorige keer werkte dat geweldig. De jongens kijken regelmatig naar de gezinsavond over de schepping.

De voorbereidingen voor deze gezinsavond was trouwens ook niet zo tijdrovend als die bij de schepping. Ik zal het vertellen zoals het is gegaan. Van daaruit worden de voorbereidingen vanzelf duidelijk.

De gezinsavond:
We roepen de jongens en gaan bij elkaar zitten. We gaan weer gezinsavond doen jongens, roep ik enthousiast. De jongens kijken mij vragend aan… Waarschijnlijk nog niet voldoende ingeprent. Gelukkig legt mijn vrouw uit wat we gaan doen en dan zien we het landen. Yes!! roept de oudste hard. We doen de jongens hun jassen aan en rennen naar de auto. Wat gaan we doen papa? , wordt er gevraagd. In de auto vertel ik dat we naar een hele hoge toren gaan. Een toren, vlak bij papa’s werk. Mama vraagt of zij weten wat een toren is. De oudste zegt dat het een heeeeeel lang huis is, en wijst naar de hemel. Het leuke is dat we al rijdend de toren al van verre zien staan.


Daarna kun je er samen over spreken en/of bidden.
Ik heb het boek besteld en we hopen er binnenkort mee te starten, dus later meer hierover.

Op deze gezinsavonden kun je natuurlijk ook samen een film kijken, spelletje doen, een bepaalde familietraditie in ere houden (zie mijn bericht hierover) of een activiteit doen aan de hand van een bepaalde karaktereigenschap. De karaktereigenschap van de maand is bijv. gastvrijheid. Je nodigt die avond iemand uit de gemeente uit ( bijv. ouder gemeentelid) en je maakt met de kinderen een hele speciale maaltijd klaar voor hem/haar.

1 opmerking:

  1. Hoi Marjolein,

    Per toeval kwam ik op je site terecht. Ik zocht namelijk een heerlijk recept voor appeltaart. En reken maar dat ik jouw recept ga proberen.
    En toen zag ik allemaal interessante blogs. Heel leuk zo'n inkijk in jullie leven. Ik ben vorig jaar november voor het eerst mama geworden van Julius. En ondanks dat er met een baby ook een mama geboren wordt, wil ik net zo'n mama zijn als Caroline Ingalls. Ik moest zo lachen toen ik het las. Zo herkenbaar. Ik was er als klein kind zo weg van en heb me altijd voorgehouden om net zo'n lieve mama te worden. En dan zie ik jou blog. Geweldig.
    Dankjewel ook voor de inkijk in de gezinsavonden. Wat een geweldig idee. Die gaan wij hier ook zeker invoeren.
    Wat is het een zegen hè om mama te zijn?!

    Ik zet je bij mijn favorieten :)




    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-