10 december 2015

Succesvol borstvoeding geven {info & tips}

Iedereen weet denk ik wel dat borstvoeding erg goed is voor je baby, maar borstvoeding geven gaat niet iedereen goed af. Daarom wil ik graag wat meer achtergrondinformatie geven waarom borstvoeding goed is voor zowel je baby als voor jezelf, wat de Bijbel zegt over borstvoeding en wat je kunt doen als het borstvoeden moeilijk gaat of pijnlijk is.


Wanneer je borstvoeding geeft maak je het hormoon prolactine aan. Dit hormoon wordt ook wel het liefdeshormoon genoemd. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat er melk aangemaakt wordt. Het zorgt ook voor een goede hechting tussen jou en je kindje. Het zorgt ervoor dat je je kindje wilt beschermen en dat je dicht bij je baby blijft.

Ook maak je het hormoon oxitocine aan. Dit zorgt ervoor dat de melk toeschiet maar zorgt er tevens voor dat er een soort kalme rust over de moeder komt. Als je net een baby hebt is het vaak een drukke en hectische tijd en als je misschien nog meer kinderen thuis hebt rondlopen is rust en relaxen een zeldzaamheid. Bijzonder dat door borstvoeding te geven je deze rust krijgt door dit hormoon en door even tijd te nemen om te voeden. Ook dit hormoon wordt het liefdeshormoon genoemd omdat het ervoor zorgt dat mensen zorgzaam gedrag vertonen.


Borstvoeding kan zorgen voor natuurlijke anticonceptie. Het is wel belangrijk dat er dan borstvoeding op verzoek gegeven moet worden (vergeet de ritmeregeltjes, je baby geeft zelf aan wanneer hij/zij honger heeft), dat de baby geen bijvoeding krijgt of speen en dat je 's nachts voedt. Maar ook als je dat alles doet is er kans op een eisprong en worden sommige vrouwen gewoon ongesteld.

Wetenschapper Beverly Strassmann reisde naar de Dogon-stam in Afrika en deed daar onderzoek naar borstvoeding. De vrouwen kregen daar gemiddeld 8 kinderen en werden meestal pas na 20 maanden ongesteld. Dit zorgt ervoor dat deze vrouwen veel minder vaak een eisprong hebben dan westerse vrouwen en het zorgt voor een natuurlijke anticonceptie.


Ook beschermt het minder vaak hebben van een eisprong tegen borstkanker. In onze westerse maatschappij worden we steeds vaker op zeer jonge leeftijd ongesteld en krijgen we gemiddeld maar 1 of 2 kinderen. We ovuleren daarom erg vaak en dat kan mede een reden zijn voor grotere kans op borstkanker. Verschillende studies hebben aangetoond dat vrouwen die bij meerdere kinderen langer dan 6 maanden borstvoeding hebben gegeven veel minder kans hebben op borstkanker. Ook moeders die op jonge leeftijd een baby krijgen hebben minder kans op borstkanker.

Ook voor de baby zelf is het natuurlijk erg goed om borstvoeding te krijgen. Borstvoeding bevat 10 keer zoveel vitaminen als koemelk en het heeft veel andere gezondheidsvoordelen. Verder zorgt het ook voor emotionele voordelen. Je kindje is rustiger, leert op je te vertrouwen, kan makkelijk getroost worden aan de borst en leert de zuigbehoefte te bevredigen aan je borst.
Ook is borstvoeding altijd beschikbaar, altijd op temperatuur en afgestemd op hoeveel jouw baby wil drinken. Nog een voordeel: je komt sneller weer op gewicht na de bevalling als je borstvoeding geeft en het zorgt ervoor dat je baarmoeder snel weer de normale grootte aanneemt.


Dit klinkt allemaal prachtig, maar WAT als het niet lukt...

Er zijn veel vrouwen bij wie het borstvoeding geven niet vanzelf gaat en daarom wil ik graag een aantal tips met je delen en ik hoop dat je ze ook weer met anderen deelt zodat veel kindjes mogen profiteren van de beste melk die er is.

Ga er vanuit dat de eerste drie weken na de geboorte het lastigst zijn, daarna gaat het vrijwel altijd beter. De meeste vrouwen stoppen al in de kraamtijd met borstvoeden vanwege de pijn of omdat de voeding niet goed op gang komt. Hieronder geef ik tips tegen de pijn, maar probeer het echt drie weken vol te houden en probeer niet op te geven.

En...Lansinoh Lanoline smeren. Een natuurlijke zalf die je t*pels (* = in verband met internetfilter) verzacht en de pijn van het aanhappen sterk vermindert. Ik kreeg deze tip bij onze tweeling en ik heb het sindsdien alle borstvoedende moeders aangeraden. Smeer dit wel alleen in het begin of bij pijn. Je borsten moeten namelijk echt leren wennen aan het voeden zonder zalf.

Vraag een lactatiekundige om hulp. Vraag of ze eens meekijkt bij het aanleggen bijvoorbeeld.

Laat je baby zelf bepalen wanneer het komt voor een voeding, zo krijg je een natuurlijk ritme afgestemd op de behoefte van je kind en het geeft jou veel minder stress.

Verder raad ik je aan borstvoedingsthee te drinken (ivm venkel niet meer dan 1 kop per dag). Dit kun je halen bij De Tuinen of bij bio-winkels en er zit onder andere fenegriek en venkel in, wat ervoor zorgt dat de borstvoeding goed op gang komt.

Eet voldoende en vooral echt voeding en geen vulling. Eet dus gevarieerd en gezond. Kijk eens op www.smakelijck.nl voor lekkere en gezonde recepten en drink minstens 2 liter water per dag.

Blijft het aanhappen tijdens de eerste weken pijn doen, dan kun je tijdelijk een t*pelhoedje gebruiken.

Soms ontstaat er een borstontsteking als de borst te vol is of niet helemaal leeg gedronken is. Je voelt je dan koortsig, ziek, je borst ziet rood en is heel erg pijnlijk. Je kunt dan om een kuur vragen bij de dokter maar deze kuur doodt alle bacteriën, ook de goede. Daarom zie je vaak dat je baby na zo'n kuur spruw krijgt, een schimmelinfectie dus. En dan kom je van de regen in de drup.
Wat je ook kan doen bij beginnende borstontsteking is koude kwark (ja echt kwark...;-)) in een dikke laag op een washandje smeren en op je borst leggen. Laat dit zeker een uur zitten en dan weer herhalen. Het is een oud en beproefd middeltje tegen borstontsteking.

Als je baby veel last heeft van boertjes dan kun je Infacol kopen bij de drogist en aan je kindje geven, hier wordt je kindje vrijwel meteen rustiger van.

Als je het niet fijn vindt om te voeden in het openbaar of je hebt andere redenen dat je je wat ongemakkelijk voelt tijdens het voeden in het openbaar, dan raad ik je deze borstvoedingsdoek sterk aan. Ik heb hem zelf bij meerdere kinderen gebruikt en het is echt een perfect ding. Je kunt nu altijd en overal voeden. Je kunt je kindje zien doordat er een ijzeren band aan de bovenkant zit en toch ben je ook afgeschermd en ook je kindje voelt zich daardoor minder afgeleid.




De Bijbel heeft verrassend genoeg ook veel te zeggen over borstvoeding. Er zijn veel teksten die gaan over het tot rust komen aan de borst van de moeder, het vertroostende van de borst van de moeder.

Een hele mooie Bijbeltekst vind ik Jesaja 66:10-13. Het gaat hier over Jeruzalem, maar God gebruikt hierbij het beeld van de voedende moeder:

10 Verblijd u met Jeruzalem en verheug u over haar,
 u allen die haar liefhebt.
Wees vrolijk met haar met vreugde,
 u allen die over haar treurt,
 11 opdat u mag zuigen en verzadigd worden
 aan haar vertroostende borst,
opdat u zich met volle teugen mag laven
aan de overvloed van haar luister.
 12 Want zo zegt de HEERE:
Zie, Ik doe de vrede naar haar toestromen
als een rivier,
en de luister van de heidenvolken
als een alles wegspoelende beek.
Dan zult u zuigen, u zult  op de heup gedragen
en op de knieën vertroeteld worden.
 13 Zoals iemands moeder hem troost,
zo zal Ík u troosten;
ja, in Jeruzalem zult u getroost worden!

Heel bijzonder vind ik hoe alle elementen van borstvoeding hier naar voren komen. En God zegt het zelf. Hij heeft ons gemaakt en Hij weet hoe goed het is voor een baby om zo bij de moeder te mogen zijn. Er klinken woorden als: vertroeteld worden, troosten, overvloed, verzadigd worden. Maar ook: vrede zal naar haar toestromen (oxitocine!!!). Wat is het Woord toch geweldig mooi, ook in deze dingen.



Wat nu als je alles hebt geprobeerd maar het nog steeds niet lukt om zelf te voeden? Praat jezelf dan geen schuldgevoel aan maar ga flesvoeding geven. Je moet er namelijk niet aan onderdoor gaan, een baby heeft niets aan een gestreste mama. Gelukkig leven we in een land waar goede flesvoeding te koop is. Probeer veel te knuffelen met je kind en draag je kindje in een draagdoek om ook zo te zorgen voor een hechting die goed op gang komt. Ik heb bij onze tweeling maar heel kort borstvoeding gegeven. Als ik toen had geweten wat ik nu weet over borstvoeding had ik het anders aangepakt, maar in die tijd was het de beste optie.

Nou, het is een lange blog geworden, maar ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt. Voor meer informatie en onderzoeken kun je klikken op deze link (Engels). Ik heb dit artikel ook gebruikt om deze blog te schrijven.



20 opmerkingen:

  1. Wauw! Wat mooi om te lezen! Dankjewel voor dat stukje uit Gods woord Jesaja. Het was me nog nooit zo opgevallen! Ook ik voed al onze kinderen maanden ofwel jaren! M'n peuter van bijna 2,5 krijgt nog steeds!
    Mooie blog weer Marjolein!
    Liefs Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het Woord is altijd weer verrassend. De Heere is goed! Wat mooi dat je je kindjes zo lang mag voeden!! Liefs!

      Verwijderen
  2. Mooie blog, waarschijnlijk omdat ik het helemaal met je eens ben ;). Wat betreft de anti-conceptie, daar geloof ik eerlijk gezegd niet meer zo in. Ik heb bij alle kinderen op verzoek gegeven, en bij de jongste zat er bijvoorbeeld nooit meer dan 3 uur tussen (dus ook niet 's nachts) en toch kwam na 4 maanden m'n cyclus alweer op gang. Ik ken teveel vrouwen die in die fase toch zwanger zijn geworden om dat nog te denken. Maar dat neemt niet weg dat het gewoon goed is, voor jezelf en je kindje. Onze meid is inmiddels 16 maanden, maar ik hoop voorlopig nog niet te stoppen (tenzij ik zwanger word natuurlijk, haha).
    Geniet ervan!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, is jouw kleinste alweer 16 maanden? De tijd vliegt! Bij sommigen werkt de natuurlijke anticonceptie wel maar bij anderen niet, heb daarom de tekst wat aangepast.

      Verwijderen
  3. Nog een tip van mij, bernice moeder van 6 zonen waarvan de laatste 5 bv hebben gehad en de jongste nu 3 wk oud is. Bestel het boek slapen als een baby. Hier leer je honger signalen en slaap signalen herkennen van je baby. Echt een super boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Ik herken het: had bij de eerste te weinig kennis en heb het toen, zoals ik het nu beoordeel, verkeerd aangepakt. Nu bij de tweede voed ik al bijna een jaar met de borst. Erg fijn! Wel merk ik dat mensen het maar gek vinden dat ik het 'zo lang' blijf doen. Zolang als het gaat en ze wil blijf ik doorgaan! Wat ik bij mijn tweede merkte: blijven aanleggen die eerste tijd. Al is het elk uur! Daardoor was mijn productie zo op gang. Mooi dat je het zo stimuleert!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om je reactie te lezen, Lisanne. En bedankt voor je tip van het vaak aanleggen!

      Verwijderen
  5. Mooi geschreven, ben echt voorstander van borstvoeding geven (het liefst minimaal 2 jaar). Vind het jammer dat er zo weinig kennis meer is over borstvoeding, fijn dat je dit artikel hebt geschreven!

    Mijn dochtertje krijgt ook nog steeds al komt er niet veel melk meer i.v.m. zwangerschap. Als de kleine geboren is verwacht ik dat we een tijdje gaan tandemen (je kunt meerdere kinderen van verschillende leeftijden tegelijk voeden). De natuurlijke speenleeftijd ligt tussen de 2 en 7 jaar.

    Ik heb in het begin veel aan borstvoeding.com gehad en een aantal boeken gelezen over borstvoeding geven. Bij veel verloskundige praktijken word een cursus bortsvoeding geven, wat ik ook zeker een aanrader vind.

    Wat anti-conceptie betreft geloof ik daar ook niet zo in. Weet van enkele moeders die echt op verzoek voeden dat ze met 6 of 8 weken alweer een cyclus hadden. Het heeft o.a. ook te maken met je hoeveelheid vitamines en mineralen in je lichaam. Is dat echt goed op pijl dan is er vaak zo weer een cyclus.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en tips, Anita! Mooi dat je gaat tandemvoeden!

      Verwijderen
  6. Inderdaad, dat je niet zwanger kan worden als je volledig borstvoeding geeft, is een fabeltje! Dat stukje kan je beter verwijderen, misschien geldt dat in Afrika, maar niet in ons doorvoede Europa!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik voed mijn vierde kindje nu 9 maanden op verzoek en ik heb mijn cyclus idd nog niet gehad! Hoesee! :-) maar of het werkt als anticonceptie...geen idee... nu moet ik zeggen dat de nachtelijke voedingen sowieso al een anticonceptie op zich zijn, ik heb geen energie meer over ;-) Affijn, dat terzijde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, moest wel lachen om je reactie, Wendy ;) Maar ik heb net als jou inderdaad geen cyclus zolang ik op verzoek voed, dus die natuurlijke anticonceptie bestaat wel degelijk ;)

      Verwijderen
  8. Hahah Wendy, wat moest ik lachen om je opmerking! :D
    "de nachtelijke voedingen sowieso al een anticonceptie op zich zijn, ik heb geen energie meer over ;-) "

    Ik hoop voor jouw en je man ;) dat je kindje snel gaat doorslapen. hihi

    Groetjes,
    Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi stuk, Marjolein. Onze oudste heb ik 4 maanden bv gegeven, maar vraag niet hoe. Ieder uur aanleggen of kolven om de productie op gang te helpen/houden, maar het werkte niet. De tweede daarentegen heeft 8 maandag bv gehad en dat ging super. Maar zodra hij andere dingen ging eten, liep de bv terug en was het gebeurd. Het ligt misschien ook aan het kind, of het goed drinkt ja of nee?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marjolein, fijn en bemoedigend om te lezen. Ik was voor Jades geboorte heel enthousiast, supergemotiveerd en ook aardig ingelezen w.b. borstvoeding. Toch lukte het niet, ze was na 3 wk. nog onder haar geboortegewicht. Kolven, een ritme, juist op verzoek voeden, thee, veel drinken etc, en nog geen productie. Wat we toen niet goed gedaan hebben is pas na 3 wk. een lactatiekundige mee laten kijken. Wat bleek? Jade had een te kort tongriempje en te strak lipbandje, een vorm die nog maar kort bekend is en alleen via een laseroperatie verholpen kan worden. Omdat ze toen al 3 wk. was, moesten we op zo'n operatie 4 weken wachten. En in de tussentijd kon ik de productie met kolven niet meer op gang brengen, zo bleek. Ik zag letterlijk zwarte vlekken van uitputting en had nog geen productie. Dat kwam wsl. omdat het prolactinegehalte na 3 wk. niet hoog genoeg meer was. Ik vond/wij vonden het heel lastig te accepteren omdat we zo 'pro' waren. 'k Heb toen wel geleerd dat de Heer alles in zijn handen heeft en ook genade gaf in 'gebrokenheid'. En dat het niet minder christelijk is om een fles te geven. Was best wel 'humbling'.
    Nu verwachten we de tweede bijna en vind ik het eerlijk gezegd erg spannend! We gaan in elk geval véél eerder een lactatiekundige erbij roepen indien nodig... en verder weer al ons best doen! Je artikeltje heeft me wel bemoedigd op het juiste moment :)

    Veel zegen met je man en de meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wil hier even op reageren..ons 4 de kindje heeft ook een te strak tongriempje gehad,waarbij ook te laat ontdekt met alle gevolgen van dien (opname in het ziekenhuis aan de sondevoeding..ikzelf ook veel energie ingestoken om de bv toch op peil te brengen..waardoor totale uitputting als gevolg) Nu sinds 3 maanden opnieuw moeder van ons 5 de kindje. .en de bv gaat super..even ter bemoediging dat het dus ook weleens weer beter mag en kan gaan!
    Hoop dat dit bij jou ook zo mag zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En dan nog dit: mijn dametje is bijna 4 en ik voed haar nog steeds op verzoek:)
    (Hoewel - nu niet meer in de trein oid, niet en public meer sinds ze 3 is)

    Genieten is het en heel rustgevend voor beide partijen nu we in een stressvolle situatie zitten :(

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben een avondje lekker wat blogs aan het lezen en las o.a. deze blog over borstvoeding. Wat mooi dat je deze informatie deelt! Wonderlijk hè hoe mooi God het heeft bedacht. Zelf voed ik mijn zoontje momenteel al 17 maanden en ben erg dankbaar dat het zo goed gaat. Mocht ik mensen weten die meer over BV willen weten, zal ik ze naar je blog verwijzen. En wie weet verwijs ik op mijn eigen blog (www.flourishlikeapalmtree.nl) nog eens naar dit bericht. Voed je zelf overigens nog steeds? Groetjes, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-