01 september 2014

12 tips voor liefde en aandacht voor elk kind

De vakantie is weer voorbij en de kinderen zijn weer voor het eerst naar school geweest. We hebben heerlijke weken gehad waarin we op vakantie zijn geweest en een aantal leuke dagjes weg zijn geweest, maar ook in huis lekker een aantal achterstallige klusjes hebben aangepakt. En in de laatste weken van de vakantie kreeg ik onverwacht veel logees en visite, wat erg gezellig was (maar ook erg druk ;-)).

Toch heb ik in de vakantie na zitten denken over iets wat me een beetje dwars zat. Je bent wel de hele vakantie bij elkaar als gezin, maar heb je ook echt gerichte aandacht voor elk kind? Weet je zijn/haar dromen en bezigheden? Weet je de vervelende dingen van een dag of juist de hele leuke? Hoe gaat je kind om met het geloof, zijn er vragen? Ik merkte zelf dat ik gewoon heel erg druk ben geweest met bezoek en leuke en gezellige dingen regelen in de vakantie, maar dat de echt goede één op één gesprekjes een beetje uitbleven in de vakantie.
Mede daardoor verlangde ik eigenlijk weer naar het normale huiselijke ritme. Ik heb namelijk in de afgelopen jaren een aantal manieren gevonden die er voor zorgen dat ik er een beetje achter kan komen wat er in het hart van mijn kind omgaat.


  • Als ik de kinderen 's avonds naar boven breng, dan heb ik meestal met elk kind een gesprekje over de dag en probeer ik woorden van bemoediging en zegen tot ze te spreken. Bijv: 'Ik zag dat je vandaag erg je best deed om je bord leeg te eten, fijn zeg. Mama ziet dat jij steeds groter wordt en steeds meer dingen zelf kan doen. Ik ben erg trots op zo'n grote dochter.' Of ik vertel hen hoeveel ik van ze houd en waarom ik van ze houd.
  • Bid samen met je kind en leer het zelfstandig bidden. Betrek de dingen die je samen besproken hebt voor het naar bed gaan ook in het gebed, zodat het kind merkt dat je alle dingen tegen de Vader mag zeggen, omdat Hij voor je zorgt! Laat je kind weten dat je voor hem/haar bidt ook als je kind bijv. naar school is. 

  • Samen lachen is erg belangrijk. Meelachen met een leuk filmpje of lachen om een grapje van je kind. Of zelf iets grappigs vertellen. Humor in het gezin is erg belangrijk.
  • Vaker 'ja' zeggen als je kind vraagt om tijd met jou. Bijv. Myrthe vroeg pas of ik mee wilde spelen met de barbies en ik besloot mijn werkzaamheden even aan de kant te zetten en mee te spelen. We hebben zulke goede en leuke momentjes samen gehad en je kunt dan ook spelenderwijs wat opvoeden. Onze Myrthe eiste bijvoorbeeld alle barbiekleertjes voor zichzelf op en dan kun je terwijl je samen speelt het hebben over delen en de minste zijn terwijl het niet 'prekerig' overkomt. Maar het kan ook zijn dat jouw kind vraagt om je tijd en aandacht als het iets nieuws heeft geleerd op  het klimrek of het wil dat je helpt met een tekening of misschien met het huiswerk. Juist door deze tijd bewust vrij te maken (kan niet altijd, dat begrijp ik maar al te goed) bouw je samen een goede band op en kun je mooie momenten samen delen.

  • Als je meerdere kinderen hebt is het goed dat ze af en toe alléén met je mee mogen ergens heen. Zo kun je in de auto of op de fiets al fijne gesprekken hebben en kun je lekker samen gaan winkelen of ergens iets lekkers gaan eten. Heel waardevolle momenten zijn dat vaak, waar je echt goede gesprekjes kunt hebben, zodat je een beetje weet wat er in het hart van je kind omgaat.
  • Leer ze dankbaar te zijn. Onze kinderen noemen na de maaltijd allemaal drie dankpunten op van de dag. En daardoor leer je ook een beetje hun 'liefdestaal' kennen en de dingen die ze het meest interesseren. Als we bijvoorbeeld een leuk dagje uit zijn geweest dan verwacht ik dat ze dat zullen noemen als dankpunt, maar nee hoor. Vaak zeggen ze dan bijvoorbeeld: 'Ik vond het zo fijn om met mijn nichtje te kunnen spelen' of 'Ik ben zo dankbaar dat ik altijd mag knuffelen met mama' of 'Ik zag buiten een hele mooie vlinder met allemaal mooie kleurtjes'.  
  • Als ik de kinderen toedek stel ik ze vaak twee vragen. Wat vond je het minst leuk aan deze dag en wat vond je het allerleukst aan deze dag? De eerste vraag geeft vaak reden om verborgen verdriet of frustraties van de dag te uiten en daar ga ik dan natuurlijk op in en de tweede vraag laat zien wat je kind fijn of leuk vindt en waar het erg veel plezier en voldoening uit haalt. En omdat het positieve het laatst komt, gaan ze daarna meestal tevreden slapen.
  • Samen boeken lezen verbindt enorm. Je hebt lichamelijk contact doordat je kinderen op schoot zitten of naast je zitten en je duikt als het ware samen in een fantasieverhaal en de gesprekjes nadat je het boek hebt gelezen zijn waardevol, zeker als er een wijze les in verborgen zit.

  • Als een kind vervelend gedrag vertoont is het des te meer een belangrijke reden om alles even opzij te zetten en gerichte aandacht aan je kind te geven. Het kind kan negatieve aandacht vragen, doordat het eigenlijk graag even wil knuffelen of andere vormen van aandacht van je wil. Vaak zie je dan dat, als je even tijd met je kind hebt doorgebracht, het daarna gewoon weer lief kan spelen (behalve als het heel moe of hongerig is ;-))
  • Bekijk samen fotoboeken of filmpjes van vroeger en vertel verhalen over hoe je kind vroeger was en haal herinneringen samen op, vertel ook over je eigen jeugd en bekijk samen de foto's.
  • Observeer je kinderen en schrijf sommige dingen op, zodat je dat in gebed kunt brengen en zodat je kunt merken waar je kinderen goed in zijn of wat ze nog meer moeten leren of welke dingen ze leuk vinden of juist niet zo leuk.
  • Ann Voskamp schreef eens: geef je kind meer knuffels dan dat je het maaltijden geeft. Dat is zo belangrijk in het leven van een kind. En zijn helaas teveel kinderen die op moeten groeien in gezinnen waar er weinig lichamelijke liefde is. Kinderen groeien emotioneel van knuffelen met jou, van bemoedigende schouderklopjes en plagerige stoeipartijen. 

Op welke manier geef jij aandacht aan elk kind?

20 opmerkingen:

  1. Weer veel om over na te denken, dankjewel! Fijn dat je er weer bent :-)).

    Groetjes, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke en positieve reactie, marjolein!

      Verwijderen
  2. Wat een mooi, warm en liefdevol opvoed- bericht!
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel, mooie ideeen, sommige bekend andere weer helemaal niet. Inspirerend. En Gods zegen nu het nieuwe schooljaar weer is begonnen! Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Annemieke, jij ook veel zegen in het komende jaar toegewenst nu zoonlief voor het eerst naar school gaat! Liefs Marjolein

      Verwijderen
  4. Wat een goede post. Dit zal ik zeker meenemen voor de toekomst - wanneer mijn zoontje oud genoeg is. Nu vertel ik mijn zoontje natuurlijk elke dag dat ik van hem houdt en hij heeft al mijn aandacht - hij is nog alleen - maar hij kan nog niets terug zeggen. Ik kan niet wachten tot ook hij kan zeggen waar hij dankbaar voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bemoedigende reactie, Mariannne. Geniet maar heerlijk van het knuffelen met je kleintje. Niets is beter voor de hechting dan dat!

      Verwijderen
  5. Wat is het verhelderend om je tips zo op een rijtje te lezen! Vooral nu we een beetje ontregeld zijn door ons vierde kindje. Dat geeft mij de nodige handvatten hoe, wanneer, hoe vaak ik gerichte aandacht geef. En dat op de verschillende manieren!

    Liefs Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bemoedigende reactie, Marije. Veel liefde en genade toegewenst bij het opvoeden van je kindjes!! Liefs Marjolein

      Verwijderen
  6. Ha marjolein,
    Werd getipt door iemand om je blog te gaan lezen. Wat een herkenning, bemoediging en nog mooier...na wel een uur scrollen en lezen ontdekte ik dat ik je ken. Emily onze oudste heb je in de klas gehad. En jij was de juf die haar zooo goed begreep. Haha... ze is nu 17 hoor!! Wij hebben inmiddels vijf kinderen mogen ontvangen en ik kan best wat praktische tips van je gebruiken. Opvoeden in deze tijd valt niet altijd mee, en het is heel fijn te ontdekken dat je niet de enigste bent die worstelt met bepaalde zaken. Ik ga je blog nog wel eens lezen hoor!! Hartelijke groet,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marieke, Wat ontzettend leuk dat je zo viavia op deze blog bent beland! Emily is één van de leerlingen die ik nooit zal vergeten, haha. Wat een heerlijk, spontaan meisje was dat altijd. Eigenlijk kon ik nooit streng tegen haar zijn ;-) Ongelooflijk dat ze nu alweer 17 is!! De tijd vliegt! Fijn dat je mee blijft lezen met mn blog. Veel zegen toegewenst in je gezin en de HARTELIJKE groeten aan Emily!! Groetjes Marjolein

      Verwijderen
  7. Leuke tips. Dank je. Soms vind ik het moeilijk om aandacht te geven. Mijn dochter wil samen dingen doen. Mijn zoon wil vaak een complimentje. Of even voetballen. Soms maar tien minuten. ( we hebben zo'n zachte bal, daarmee kun je dus in de keuken voetballen zonder dat er wat stuk gaat)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap je helemaal hoor Arlinde. Ik ga soms ook helemaal op in het huishouden en moet dan echt even weer helemaal bewust worden van het feit dat aandacht en tijd voor je kind voor gaat op het huishouden. Veel zegen in je gezin gewenst!!

      Verwijderen
  8. Wat een geweldig artikel. Ik heb het doorgestuurd naar mijn broers en zussen met jonge kinderen, en ze hebben allemaal zeer positief gereageerd.
    Onze kinderen zijn al groot, en gelukkig kan ik met dankbaarheid zeggen dat ik veel van deze tips heb toegepast. Met geweldig resultaat. Dat is genade, dat besef ik goed. Toch zou ik het over willen doen met de kennis en 'wijsheid' die ik nu heb... maar dat kan niet in dit leven. Daarom heb ik het doorgestuurd zodat degenen met jonge kinderen het nóg beter kunnen doen!
    Je hebt een geweldige site. Groeten, Lucia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bemoedigende reactie, Lucia en fijn dat je het hebt doorgestuurd!!

      Verwijderen
  9. wat een prachtige blog Marjolein! Goed om dit door te geven. Ik zie zoveel jonge moeders in mijn omgeving worstelen met hun kinderen, terwijl met een aantal handvatten zoveel te bereiken is. Je doet goed werk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bemoedigende reactie, Lois!!!

      Verwijderen
  10. Hoi Marjolein,
    Ik kwam je blog tegen via een artikel op CIP. Wat geweldig zeg, ik heb inmiddels al veel van je geleerd;-) Zoals je in de bovenstaande blog schrijft is het heel belangrijk om tijdens het slapen gaan persoonlijke aandacht te hebben voor je kind en apart met ze te kunnen praten en bidden. Dit willen wij ook heel graag alleen blijkt dat in de praktijk lastig. Wij hebben twee meiden (5 en 3 jr) die in een stapelbed slapen en tegelijk naar bed gebracht worden, soms door mijn man, soms door mij. Heb je soms ideeën/tips hoe we dit zouden kunnen doen? Alvast bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je reactie! Onze tweeling slapen ook samen op een kamer en dan is het inderdaad lastiger om die persoonlijke gesprekjes te hebben. Dus we hebben wel gesprekjes maar dan kan de ander het gewoon horen en meer privé-gesprekjes hebben we als ik ze bijv. meeneem naar de winkel of als ik ergens met één van de tweeling wat ga drinken of gewoon tijdens bezigheden in huis.

    Groetjes en veel zegen toegewenst in je gezin!

    BeantwoordenVerwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs