16 maart 2013

Over paaseitjes, paashazen en lentefeest

Tjonge, wat had ik de afgelopen week zin om veel te bloggen en wat is er weinig van gekomen. De nesteldrang is toegeslagen (nog 4,5 week te gaan voor de uitgerekende datum) en het is een wat drukke tijd omdat ik van alles af moet maken, moet kopen etc. voordat de baby komt en mijn energie steeds minder wordt.  Maar ideetjes genoeg om over te bloggen, dus heb ik vanavond de mand met strijkwas maar even aan de kant gezet en toch eerst even een blogberichtje geschreven.


De wieg staat gereed voor de komst van ons kindje.

Binnenkort is het namelijk alweer 21 maart en dus lente. Tijd voor ons jaarlijkse lentefeest. Onze kinderen zien elk jaar in de winkel weer paaseitjes, paashaasjes en dergelijke liggen en twee jaar geleden vroeg onze Myrthe wat die paashazen met het paasfeest te maken hadden. Na een goed gesprekje hierover ben ik er nog eens goed over na gaan denken. Wat als ik het verschil nu eens heel duidelijk zou maken voor de kinderen door er twee feesten van te maken. Een lentefeest en het échte paasfeest. Ik vind het altijd erg leuk om familietradities te maken en van bijzondere dagen een feest te maken en dit was echt een nieuwe familietraditie.


We nodigden twee vriendinnetjes uit voor het lentefeest en de tafel was mooi gedekt met voorjaarsbloemen, eitjes en nestjes van chocolade en de kinderen mochten zelf eieren verven. Ik las een verhaal voor over de lente en hoe God uit dorre takken weer nieuw leven laat groeien en bloeien en dat alle dieren weer babytjes krijgen etc. Daarna gingen we de eieren verstoppen en zoeken in het park. Als ze alle eieren hadden gevonden kregen ze een klein cadeautje. Daarna zijn we naar de kinderboerderij (en speeltuin) gegaan om alle jonge dieren te bekijken en hebben we lekker pannenkoeken gegeten.

De tafel gedekt voor het lentefeest.

Zo zag ons lentefeest er vorig jaar ook uit en ook dit jaar wil ik het weer zo vieren. Als onze kinderen nu in de winkel eitjes, haasjes en dergelijke zien liggen is dat voor het lentefeest en niet voor het paasfeest. Wel leggen we uit dat sommige mensen die niet in de Heere Jezus geloven het lentefeest met Pasen vieren, maar dat wij het échte paasfeest mogen vieren om wat Jezus voor ons heeft gedaan.

Na het lentefeest komen er hier geen chocolade-eitjes en dergelijke meer binnen, dat weten de kinderen ook heel goed. Dan richten we ons op het échte Paasfeest, het feest van de Opstanding. Dat doen we door liederen aan te leren en Bijbelteksten, door Bijbelverhalen voorlezen, door tekeningen te maken, door erover te praten, door elke dag van de stille week uit te leggen aan de kinderen, door samen opstandingsbroodjes te maken, door samen een feestelijk menu samen te stellen voor eerste paasdag of samen een paastaart te maken, door samen een film te kijken van bijv. Max Lucado, door op Paasmorgen heel vroeg op te staan en samen met andere christenen bijeen te komen in het park en God te prijzen voor wat Hij heeft gedaan door liederen en gezangen te zingen, door met de gemeente gezamenlijk te ontbijten op tweede paasmorgen en door het Paasfeest te vieren met de gemeente in de kerkdiensten. Op tweede paasdag gaan we na de dienst (als het lekker weer is) meestal picknicken en genieten van de natuur.



Misschien dat er meer van jullie zijn die niet goed weten hoe ze om moeten gaan met alle paashazen, eitjes en andere versieringen die niets maar dan ook niets met het échte paasfeest te maken hebben, dan is dit voor jullie gezin misschien ook een optie.

Hier kun je een eerder blogbericht over het lentefeest vinden.

7 opmerkingen:

  1. Terwijl ik dit lees luister ik: http://www.youtube.com/watch?v=ubblu5HV1B0

    (Zie hoe Jezus lijdt voor mij)
    (van Sela)

    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat vind ik een leuk idee! Hoewel onze kindjes nog allebei onder de 2 zijn ben ik al aan dit soort dingen aan het denken...ik wil de tradities zeker wel houden, maar de echte betekenis overdenken en vieren inplaats van het te overschaduwen met paashazen en kerstmannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk, zo'n feest. Ik ga het onthouden voor 21 maart. Wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor dit leuke idee. En wat een mooi wiegje...!

    Hartelijke groet,
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig, daar ben ik 4 jaar geleden ook mee begonnen. Met dat lentefeest. Op school was het één pot nat, pasen en lente en hazen.
    Dus kwam ik ook op het idee van een lentefeest, en een paasfeest. Wij vinden het ook erg mooi om het zo te doen, en helder voor de kinderen, hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjolein,

    Sinds een tijdje lees ik mee op je blog, leuk hoor!
    Vanmorgen heb ik man en kids verrast op een lente-ontbijt, compleet met versgeperste sinaasappels, afgebakken broodjes, gekookte eitjes, chocolade-lammetjes en bloesemtakken met chocolade-eitjes. Ze waren erg enthousiast! Voor vanavond staat een lente-achtig menu op de planning. Eieren verstoppen en zoeken vind ik teveel op de Germaanse toer, dus dat doen we niet. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal ("over de lente en hoe God uit dorre takken weer nieuw leven laat groeien en bloeien en dat alle dieren weer babytjes krijgen etc."). Ik vind het moeilijk een verhaal over de lente te vinden dat niet over paashazen/eieren/kuikens of over het Paasfeest zelf gaat. Waar heb jij je verhaal vandaan...?

    Groetjes,

    Janine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat verhaal staat in een oud knutselboek over de lente en het gedeelte over God verzin in er dan zelf bij. Dit jaar verzin ik zelf een verhaal, omdat er idd heel moeilijk verhalen te vinden zijn. Klinkt lekker zo'n lente-ontbijt. Leuk en origineel idee zeg!

      Verwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs