04 juli 2012

Ben ik de perfecte (huis)vrouw?

Een aantal jaren geleden las ik het boek 'De vrouw naar Gods hart' van Elisabeth George en dat veranderde mijn visie op het huwelijk en gezin. Elisbeth stelde aan de orde in haar boek dat het goed is om je te verdiepen in onderwerpen waar je meer van wilde weten en daar kon je dan evt. een map van aanleggen, zodat je informatie over het betreffende onderwerp daar in kon doen. Ik besloot dat ik meer wilde weten over het Bijbelse huwelijk, Bijbels vrouw zijn, Bijbels opvoeden en koken. Een tijd lang las ik boeken over deze onderwerpen en maakte daar verslagen van. Of ik luisterde preken over deze onderwerpen, bijvoorbeeld via deze site. Steeds meer informatie werd er verzameld en ik deelde veel 'nieuwe ideeën' met vriendinnen of met mijn man. Tot mijn man het idee opperde om eens een dagboek te schrijven om al die nieuwe weetjes, onderzoeken, preken, boeken een plaats te geven en van me af te schrijven. Dit werd uiteindelijk geen dagboek maar een blog. Op mijn blog staan dus artikelen, quotes, preekverslagen, recepten, lijstjes, schema's, liederen en schrijf ik zelf ook af en toe nog wat. Eigenlijk is deze blog dus mijn 'Elisabeth-George-map'.

Houd ik me dan zelf aan alles wat ik hier neerzet (of vastpin, als een soort mini-pinterest)? Ik zou willen dat ik dat deed, maar nee, ik houd me niet aan alles wat ik hier neerzet of schrijf. Ik ben namelijk niet perfect. Perfecte vrouwen bestaan niet. Nooit. Er is niemand perfect dan God. Ik ben dus zelf niet perfect, maar ik dien een God die perfect is!!!!

God vraagt van ons geen perfect leven, maar een heilig leven.

1 Petrus 1:15 Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel.

God roept ons op heilig voor Hem te leven en Hij wil ons daarbij helpen door de Heilige Geest, de Helper. Hij weet dat we mensen zijn en vaak falen (zeker ik), maar toch die eis van God om heilig voor Hem te leven. God heeft mij geroepen om te dienen in mijn gezin en ik ben dankbaar, echt oprecht dankbaar voor die belangrijke functie, maar ik wil wel graag weten HOE ik dan volgens de Bijbel mijn gezin het beste kan dienen en alles wat ik daarover lees en leer zet ik op mijn blog, zodat ik er misschien andere vrouwen mee kan helpen die ook God willen dienen met heel hun hart, heel hun leven en heel hun gezin.

De dingen die ik op mijn blog zet druisen vaak tegen (feministische) wetten en regels van deze tijd in. Ik bedoel als je het hebt over respect hebben voor je man, je gezin dienen etc. dan ben je niet meer dan een ouderwetse deurmat, zo vinden sommigen. Toch  wil ik bewust niet de wetten en regels van de feministen volgen, maar alleen de Bijbel. Wat zegt de Bijbel, wat zegt God over het huwelijk en gezin? Hem gehoorzamen is belangrijker dan wat dan ook!

Tweemaal kreeg ik een reactie op mijn blog of ik soms 'zo'n perfecte vrouw' was. Nee, absoluut niet!! Aan mij en in mij is niets perfect. Ook ons gezin is niet perfect, ons huwelijk niet, ons huis niet, onze kinderen niet. Alles is genade, puur genade en door die genade mag ik elke dag nieuwe dingen leren, elke dag schuilen bij mijn God en leren van Zijn wijsheid en Zijn liefde.

Zoals in Kolossenzen 1: 9-14 staat (en dat bidden we voor onszelf en voor onze kinderen)

Dat we vervuld mogen worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat we wandelen op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behagen, in elk goed werk vrucht dragen en groeien in de kennis van God, terwijl we met alle kracht bekrachtigd worden, overeenkomstig de sterkte van Zijn heerlijkheid, om met blijdschap in alles te volharden en geduld te oefenen.
Daarbij danken wij de Vader, Die ons bekwaam heeft gemaakt om deel te hebben aan de erfenis van de heiligen in het licht.
Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.


(En van een vorige blogpost nog dit schema: )





5 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Marjolein. Ik heb het gedeeld in de Facebookgroep voor manager van het gezin. Leerzaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor je openheid! Ja, de geest van de Bijbel druist in tegen de tijdgeest. Dat zal ongetwijfeld wel eens flinke tegenstand opleveren! Het is goed om je uit te strekken naar het goede en volmaakte - naar meer van Gods eigen wezen! En ondertussen nederig te blijven en te erkennen dat het kwade bij ons aanwezig is.
    Ben het helemaal met je eens: Hem gehoorzamen is belangrijker dan wat dan ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi stuk!
    Dat boek wat je noemt heb ik sinds een aantal weken ook en ook mijn kijk op de dingen veranderd daardoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor je eerlijke posting! Ik heb alle Nederlandstalige boeken van de auteur die je noemt. En ik haal eruit wat ik bijbels vind. Ik als niet perfecte vrouw strek me uit naar perfectie ;-) En weet me tegelijk veilig in Gods hand. En gewaardeerd door Hem.

    Het laatste plaatje hangt boven het buro van mijn 20-jarige dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond het wel eens moeilijk als ik op je blog las. Omdat ik dan dacht: ja zo hoort het, maar zo lukt het me niet altijd.... En soms werd ik moedeloos en soms werd ik juist bemoedigd. Maar je moet juist doorgaan! Ik vind het erg fijn om te lezen al ben ik soms bang dat ik het allemaal niet goed doe.

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Je reactie stel ik erg op prijs